• WSOY/

Jari Sinkkonen 20 vuotta suomalaisvanhempien rohkaisijana ja luottomiehenä

Pressi ke 24.3. kello 13 WSOY:ssä, tervetuloa! Uusi kirja auttaa vanhempia selviämään lastensa murrosiästä ”Nuoren paras ystävä on verraten konservatiivinen aikuinen”, sanoo lastenpsykiatri Jari Sinkkonen ja kehottaa vanhempia ”relaamaan”. Tärkeintä on olla aito. Nuoruusikä kuohuineen kuuluu lapsen luonnollisiin kehitysvaiheisiin siinä missä leikki-ikäisen uhma. Sinkkosen uutuusteos Nuoruusikä (WSOY) tarjoaa vanhemmille tuhdin tietopaketin varhaisnuorten maailmasta.

Sinkkonen on koonnut kirjansa tausta-aineistoksi uusinta tutkimustietoa muun muassa nuoren aivojen ja keskushermoston kehittymisestä, hormonien vaikutuksesta ja erilaisten riippuvuuksien syntymisestä. Käsitellyiksi tulevat sekä tavanomaiset kuohut että vaikea oireilu käytöshäiriöineen. ”Vanhempien pitää tarvittaessa suojella lapsiaan lempeästi mutta lujasti. Ja kestää se, että saavat kuulla olevansa tiukkapipoisia. Nykyään osa nuorisosta saa olla valloillaan, hallitsemattomana laumana, kun vanhemmat haluavat olla sallivia – esimerkiksi siksi, että kasvoivat itse tiukassa kurissa.” Nuorten vahva ryhmäytymisen tarve saa oman huomionsa, surullisena kääntöpuolenaan koulukiusaaminen. Hormonien vaikutuksista puberteetti-iässä on saatu viime vuosina paljon uutta, huolestuttavaakin tietoa. Tämän pohjalta kirjassa nostetaan erityiseen tarkasteluun riippuvuuksien syntyminen. Keskusteluyhteyden säilyminen vaatii avoimuutta ja rohkeutta myös aikuiselta, ja mitä enemmän arkiselle yhdessäololle varataan aikaa, sitä varmemmin saadaan tilanteita ratkaistua, ja monta hyödyllistä keskustelua käytyä. Aikaisempien teostensa tapaan Jari Sinkkonen tukee vanhempia vaativassa tehtävässään jämäkällä mutta lempeän humoristisella otteella. ”Nuoruus on sitä varten, että sen yli päästään.” Jari Sinkkonen Jari Sinkkonen (s. 1951) on lastenpsykiatrian dosentti, lasten- ja nuorisopsykoterapeutti ja Pelastakaa Lapset ry:n ylilääkäri. Suomalaiset ovat oppineet tuntemaan hänet lasten – erityisesti poikien – kasvatuksen luottomiehenä ja vanhempia rauhoittelevana järjen äänenä. Kirjoissaan hän on tuonut yleiselle käytännön tasolle tieteellisiä tutkimustuloksia, teemoina lasten kasvun ja kehityksen vaiheet ja varsinkin poikalasten kohtaamat haasteet. Tieteellisten kirjoitusten aiheina ovat olleet muun muassa kuulovammaisuus, kommunikaatio, musiikki, itsetunnon muutokset murrosikäisillä pojilla ja huostaanotettujen lasten kehitys. Sinkkonen on myös suosittu luennoija. Nuoruusikä on Jari Sinkkosen 11. kasvatuskirja. Palkinnot Valtion tiedonjulkistamispalkinto 1996 Ensi- ja turvakotien liiton tunnustuspalkinto 1996 WSOY:n kirjallisuussäätiön tunnustuspalkinto 1997 Lääkäriseura Duodecimin tiedottajapalkinto 2000 Suomen Unicefin Lapsen oikeuksien vaikuttaja -palkinto 2006 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tiedonvälittäjäpalkinto 2009 Suomen tietokirjailijat ry:n tunnustuspalkinto 2009 Jari Sinkkonen 20 vuotta suomalaisvanhempien rohkaisijana ja luottomiehenä * Pienistä pojista kunnon miehiä (1990) * Lapsen kanssa hyvinä ja pahoina päivinä (1995) * Yhdessä isän kanssa (1998) * Ulos umpikujasta toim. yhdessä Päivi Pihlajan kanssa (1999) * Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen, toim. yhdessä Mirjam Kallandin kanssa (2001) * Lapsen puolesta (2001) * Pesästä lentoon (2003) * Leikkiä vakavilla asioilla (2003) * Elämäni poikana, (2005) * Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun (2008) * Nuoruusikä. Miten lapsesta tulee nuori aikuinen (2010) * Wagner. Nibelungin sormus - myyttien ja mielen näyttämö (Kulttuurin malja -sarja, 2004, yhdessä Pekka Asikaisen kanssa) ------- Jari Sinkkonen, Nuoruusikä. Miten lapsesta tulee nuori aikuinen 294 sivua ovh. 41 € ------