Kokovartalokorruptiota Suomessa

Tervetuloa Silvo Kaasalaisen kirjan Virkanimitysruletti julkistustilaisuuteen tiistaina 5.4. klo 14.00 (Bulevardi 12, Jalmari-sali, 2. krs).

Poliittiset virkanimitykset ovat suomalaisen yhteiskunnan mätäpaise, väittää 5.4. ilmestyvän Virkanimitysruletin kirjoittaja Silvo Kaasalainen. Julkiseen tehtävään ei Suomessa haeta pätevintä vaan sopivin, oikean jäsenkirjan kantaja. Virkanimitykset ovat keino pitää yllä vanhoja valtarakenteita, eikä niihin ole muuta perustetta kuin puolueiden ja puoluemeriiteillä virkansa saavien oma etu. Menettely on Kaasalaisen mukaan lain vastaista ja selvää korruptiota.

Loppupeleissä poliittiset virkanimitykset vääristävät demokratiaa ja luovat sairasta hallintoa. Julkishallinnon rakenteellinen kokovartalokorruptio on kasvupohjana mm. vaalirahasotkulle. Silvo Kaasalaisen Virkanimitysruletti käy läpi virkanimitysten kummallisia taustoja ja käytäntöjä valtiolla ja kunnissa sekä niiden seurauksia kansalaisten ja demokratian kannalta. Kirjassa esitetään myös vaihtoehdot nykyiselle käytännölle. Näin vaalien alla on erityisesti syytä kysyä, miten yhteiskunnan kokonaisetu yhä 2010-luvulla alistetaan pienten ryhmien valtapyyteiden tarpeisiin.

Silvo Kaasalainen on hallintotieteiden tohtori ja kunnallispolitiikan dosentti. Hän on toiminut mm. kunnallistalouden apulaisprofessorina Tampereen yliopistossa, Vantaan kaupungin tarkastusjohtajana ja JHTT-tilintarkastajana kunnissa. Kaasalainen on kirjoittanut alaltaan lukuisia artikkeleja ja oppikirjoja, mm. Kunnallisen tilintarkastuksen oppaan, ja ollut jäsenenä työryhmässä, joka on laatinut julkishallinnon tilintarkastajien työtä ohjaavan julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan.

Silvo Kaasalainen: Virkanimitysruletti. WSOY/Barrikadi 2011. 156 sivua, 12 euroa.

Haastattelupyynnöt ja ilmoittautumiset julkistustilaisuuteen 4.4. mennessä:
Anna Groth, p. 050 308 7879, annagroth_1@hotmail.com

Lisätiedot: