Nuortenkirjauutuus: Marika Laijärven Vaihtoaskelia

Hersyvä kertomus kiloista ja neitsyydestä sekä yrityksistä päästä niistä eroon. 20-vuotias Varpu muuttaa Saksaan, mutta ongelmat seuraavat matkalaukussa.

Marika Laijärvi VAIHTOASKELIA WSOY 2010 322 sivua, 26 euroa ”Näytän tuotantolinjalta hyllytetyltä isojen tyttöjen barbielta, mutta en anna sen häiritä itseäni. Kuorrutan komeuden hajuvedellä ja hiuslakalla ja toivon paketin pysyvän kasassa aamuun saakka.” Vaihtoaskelia on elämänmakuinen kertomus kiloista ja koskemattomuudesta sekä yrityksestä päästä niistä eroon. Varpu on kaksikymmentä ja neitsyt, mikä tarkoittaa, että on vaikeaa olla luonteva, kun paikalla on kaksilahkeisia. Kuoropiireistä tutun Petjan kanssa vaikeus on sen kaltainen, että Varpu haluaa kadota paikalta, aina Saksaan asti opiskelijavaihtoon. Mutta poikiin joutuu törmäämään Saksassakin – myös sellaisiin, joiden kanssa pelkkä ystävyys olisi pettymys. Varpu tarkkailee omia askeliaan osuvasti, välillä itsesääliinkin lipsuen. Huomaamattaan Varpu käy opiskelun ohessa elämänkoulua, joka ohjaa hänet näkemään itseensä kiinnittyneet katseet – ja katsomaan takaisin. Vaihtoaskelia on kuvaus herkkyydestä ja rohkeudesta astua pelkojensa yli. Opiskelijaelämä ja uusi kulttuuri hyvine ja huonoine puolineen elävät siinä todentuntuisena. Jyväskyläläisellä MARIKA LAIJÄRVELLÄ (ent. Uskali) on napakka lause ja luonteva rytmi. Vuonna 2004 ilmestynyt Hopeanorsu oli Finlandia Junior -palkintoehdokkaana. Pietari, Nella ja kulmakunnan kauhu oli Arvid Lydecken -ehdokas ja sai Lasten LukuVarkaus-palkinnon. Lisätietoja, lehdistökappaleet: tuuli.leppanen@wsoy.fi, p. 040-5646 734 Kuvapyynnöt: sonja.hoffman@wsoy.fi www.wsoy.fi