Palkittu kirja selviämisen ehdoista Lasnamäessä

.

Virolaisen kirjailijan Mari Saatin teos Lasnamäen lunastaja on ilmestynyt suomeksi. Arjesta ja mystiikasta ammentavassa kertomuksessa on karuista kehyksistä huolimatta selviämisen meininki. Tarina ajoittuu edellisen talouskriisin aikoihin 90-luvulle, mutta teema on kipeän ajankohtainen niin tämän päivän Virossa kuin muuallakin Euroopassa. Köyhän elämän ehdot ovat kovat kaikkialla rahan sokaisemassa maailmassa. Kirja kuvaa Viron venäjänkielisen vähemmistön tilannetta ja osansa sen kirpeistä kommenteista saa myös suomalainen elämänmeno, joka näkyy maassa monella tasolla, kaupoista vuoteisiin.

Natalja Filippovna elää Tallinnan suurimmassa lähiössä Lasnamäessä kahdestaan fiksun, presidentin urasta haaveilevan tyttärensä Sofian kanssa. Neuvostojärjestelmän romahdus teki viroa osaamattomasta, kouluttamattomasta Nataljasta toisen luokan kansalaisen. Kun hän saa potkut elektroniikkatehtaasta, hän ryhtyy henkensä pitimeksi ilotytöksi. Työ tuo eteen outoja tilanteita ja nöyryytystä, mutta myös mystisen ystävän, joka näyttää äidille ja tyttärelle uuden tien.

Mari Saat (s. 1947) on Viron käännetyimpiä nykykirjailijoita. Hän on julkaissut kolme novellikokoelmaa, neljä romaania sekä lastenkirjoja. Lasnamäen lunastaja voitti Viron valtion kirjallisuuspalkinnon 2008. Taloustieteilijä Saat opettaa yritysetiikkaa Tallinnan teknisessä yliopistossa. Kirjailija saapuu Helsingin kirjamessuille 28.10.

Mari Saat: Lasnamäen lunastaja, WSOY 2011, 141 sivua, 29 euroa

Haastattelupyynnöt kirjamessujen aikaan: