• WSOY/

Seita Parkkolan Usva avaa tarkan ja kiehtovan näkymän murrosikäisten mielenmaisemaan.

Seita Parkkolan uusi nuortenromaani Usva on oivaltava ja taidokas kuvaus siitä herkästä rajapinnasta, jossa lapsuus loppuu mutta aikuisuuteen ei vielä olla valmiita, ja josta Parkkola on aikaisemminkin menestyksekkäästi kirjoittanut. Hänen edellisen romaaninsa Viiman (WSOY 2006) käännösoikeudet on myyty Yhdysvaltoihin (Sourcebooks, Inc.), jossa se ilmestyy mahdollisesti vielä tänä vuonna nimellä The School of Possibilities ja Ranskaan (Actes Sud Junior), jossa se ilmestyy syksyllä 2010.

Maailma muuttuu kun täyttää kolmetoista. Jokainen kohta vartalossa on liian pitkä tai liian lyhyt, liian pieni tai liian iso, ystävien tiet eroavat eikä lapsuuden leikkeihin ole enää paluuta. Tämän tietää ja tuntee Usva, romaanin päähenkilö, pitkä kuin pilvenpiirtäjä, kummajainen melkein, jolle parhaasta ystävästä on tullut pahin vihollinen. Tapahtumien näyttämöksi muodostuu kaupungin keskelle kohoava tavaratalo, Paratiisi. Paratiisissa Usva huomaa joutuvansa syntymäpäiväjuhlien vieraasta ohjelmanumeroksi ja piiloutuessaan muilta tapaa pojan nimeltä Puuma, joka etsii salaperäistä Parantajaa. Parkkolan taidokas ja hienovarainen tyyli kirjoittaa ja kertoa on poikkeuksellinen. Kiehtovan maagisen realismin keinoin hän tavoittaa sekä tämän päivän nuorten pelot ja epävarmuudet että tarinan, joka on yhtä aikaa tästä maailmasta ja hieman sen ulkopuolella. Fantasiamaisen tunnelman pohjavireenä kulkee avoin ja tarkka näkemys nuorten tunne- ja ajatusmaailmasta, siitä arjesta jossa he elävät. Jani Ikonen on tehnyt kirjaan upean mustavalkoisen kuvituksen. ” Murrosiästä puhutaan kaiken kaikkiaan paljon sellaista, mikä saa miettimään murtumista yleisemminkin. Se sana tuo mieleen jään, jonka yli juostaan kohti vastarantaa samalla kun ympärille leviää kevätkylmän veden paljastama railo. ” Seita Parkkola esiintyy Turun Kirjamessuilla lauantaina 3.10. klo 12.00 Turku-lavalla sekä Helsingin kirjamessuilla lauantaina 24.10 klo 11.30 Louhi-lavalla. Palkinnot Novelli Gummeruksen, Nuoren Voiman Liiton ja Xeroxin kilpailuantologiassa Novellit 1997, Gummerus 1997 Novelli Tammen kilpailuantologiassa Ryhmä 99, Tammi 1999 Finlandia Junior -palkintoehdokkuus 2002 yhdessä Niina Revon kanssa Finlandia Junior -palkintoehdokkuus 2006 Tuotanto Timantinmetsästäjä - Luovan kirjoittamisen oppikirja (Seita Parkkola, Niina Repo, Helena Linna, Outi Takkinen, Tuutikki Tolonen, Marja-Leena Mäkelä), WSOY 2004 Viima, nuortenromaani, WSOY 2006 Yhdessä Niina Revon kanssa: Susitosi, nuortenromaani, WSOY 2001 Ruttolinna, nuortenromaani, WSOY 2002 Jalostamo, nuortenromaani, WSOY 2004 Lupaus (Rajat Express 1), WSOY 2007 Loisto (Rajat Express 2), WSOY 2008 Seita Parkkola: Usva WSOY 2009 Ovh 26,00