WSOY:stä Bonnierin kustantamo

Bonnierin  WSOY:n yleisen kirjallisuuden yritysosto on tänään saatu päätökseen. Kaupan myötä WSOY siirtyy  Bonnierin omistukseen  ja samalla Bonnierin oppimateriaaliliiketoiminnot Suomessa ja Ruotsissa siirtyvät Sanomalle.

Anne Valsta on nimitetty WSOY:n toimitusjohtajaksi. Hän jatkaa myös kustannusosakeyhtiö Tammen toimitusjohtajana.

"Tämä on suuri ja hieno haaste, jonka otan vastaan ilomielin. Bonnierin vahvistunut asema kirjankustantajana Suomessa antaa meille aivan uudet lähtökohdat kehittää toimintaamme murrosta elävässä mediaympäristössä", Anne Valsta sanoo.

Leena Majander-Reenpää on nimitetty WSOY:n varatoimitusjohtajaksi ja kustantajaksi. Hän vastaa WSOY:n kustannusohjelmasta ja sen kehittämisestä sekä ulkomaanoikeuksien myynnistä.

"WSOY on kustannustoiminnan lippulaiva Suomessa. Haluamme olla kirjailijoille ja jälleenmyyjille luotettava ja kaikilta osin ammattitaitoinen kumppani, jonka kanssa on ilo tehdä yhdessä työtä kirjallisuuden ja lukijoiden hyväksi", Leena Majander-Reenpää toteaa.

WSOY:n toimitusjohtaja Anna Baijars jättää tehtävänsä osapuolten yhteisestä sopimuksesta.

Ruotsin Bonnierförlagen AB:n toimitusjohtaja Jacob Dalborgista tulee sekä Tammen että WSOY:n hallitusten puheenjohtaja.

"Katson tulevaisuuteen luottavaisin mielin. Bonnier on Suomessa uuden edessä ja olen vakuuttunut siitä, että tulemme menestymään työssämme. Olemme täällä jäädäksemme. Tammi ja WSOY jatkavat toimintaansa itsenäisinä kustantamoina", Jacob Dalborg sanoo.

WSOY:n hallituksen jäseniksi on kutsuttu WSOY:n kirjallisuussäätiön hallituksen puheenjohtaja professori Paavo Hohti ja kustantaja Eva Bonnier, joka toimii työnsä ohella Ruotsin kustannusyhdistyksen puheenjohtajana.

Kaupan myötä Bonnierista tulee Suomen suurin yleisen kirjallisuuden kustantaja. Kustannusosakeyhtiö Tammi tytäryhtiöineen ja WSOY jatkavat itsenäisinä kustantamoina ja ovat osa kattoyhtiö Bonnier Books Finland Oy:tä.

Lisätietoja antavat:

Toimitusjohtaja Anne Valsta: + 358 400 411205

Varatoimitusjohtaja, kustantaja Leena Majander-Reenpää: +358 50 529 2906

Hallituksen puheenjohtaja Jacob Dalborg: +46 730 464016

Bonnier mediakonserni toimii television, sanoma- ja aikakauslehtien, elokuvien, kirjojen ja digitaalisen median parissa. Konsernilla on merkittävää liiketoimintaa Pohjoismaiden lisäksi Yhdysvalloissa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja Itä-Euroopassa. Bonnier toimii seitsemässätoista maassa ja sen palveluksessa työskentelee yli 10 000 henkilöä.

WSOY on perustettu 1878. Se on Suomen johtava kustantaja yleisen kirjallisuuden alalla. Kustantamossa työskentelee yli 100 henkilöä.