Crusellin silta vihitään käyttöön Helsingissä

Lehdistötiedote 14.6.2011

Merkittävin tietomallinnuksella Suomessa suunniteltu silta, Crusellin silta, avataan käyttöön tiistaina 14.6. klo 15 Helsingin Ruoholahdessa. WSP Finland Oy vastasi sillan suunnittelusta. Tilaajana oli Helsingin kaupunki ja hankkeen pääurakoitsijana toimi Skanska Infra Oy. Silta muodostaa yhteyden Ruoholahdesta Jätkäsaaren uudelle asuinalueelle ja toimii myös raitiovaunuliikenteen reittinä.

Crusellin silta on merkittävin ja rakenteiltaan haastavin Suomessa toteutettu silta, jossa tietomallinnusta on käytetty rakennussuunnittelun lisäksi rakennustyön toteuttamisessa. Sillasta luotiin tarkka tietomalli, joka sisältää myös rakennusmateriaalien ominaisuudet. Muun muassa tarvittavat materiaalimäärät on saatu mallin avulla tarkasti määriteltyä.

Crusellin sillan tietomallinnus on tunnustettu maailmanlaajuisessa tietomallikilpailussa erikoismaininnalla tarkasta haastavan teräsbetonirakenteen mallintamisesta ja kohde on nostettu merkittävimpien kohteiden joukkoon tietomallinnuksen asiantuntijoiden laatimassa BIM-käsikirjassa (BIM Handbook 2nd edition, R.Sacks & Co).

”Urakoitsija sai rakennusvaiheet jo ennakolta tietoonsa ja pystyi hahmottamaan esimerkiksi raudoitusmallit aivan eri tavalla kuin tavallisesta tasopiirustuksesta. Tietomallinnuksen myötä rakentaja voi tehdä materiaalihankintansa lyhyemmällä aikajänteellä, kun kunkin urakkavaiheen materiaalitarpeet pystytään katsomaan suoraan tietomallista”, WSP Finlandin Oulun siltayksikön päällikkö Antti Karjalainen sanoo.

Karjalaisen mukaan tietomallinnuksen yleistyminen merkitsee sitä, että rakennushankkeissa pystytään yhä enemmän eliminoimaan yllätyksiä, jotka sekoittavat aikatauluja ja aiheuttavat lisäkustannuksia. Muutoksen hallinta helpottuu, kun muutokset pystytään simuloimaan suoraan tietomalliin. Tietomallia voidaan hyödyntää myös huolto- ja ylläpitotöissä.

Helsingin kaupunki järjesti kansainvälisen siltakilpailun vuoden vaihteessa 2001–2002. Siltatyypiksi valittiin useiden vaiheiden jälkeen ”Merimiekat”, yksipyloninen vinoköysisilta. Sillan pyloni on kallistettu taaksepäin. Siltaan on suunniteltu näyttävä ulkonäkövalaistus.

Silta on kaksiaukkoinen, epäsymmetrinen vinoköysisilta, jonka jännemitat ovat 92,0 + 51,5 m ja hyötyleveys 24,8 m. Sillan päällysrakenne on pituussuuntaan jännitetty betoninen palkki, poikkisuunnassa rakenne toimii liittorakenteena.

Suunnittelutyön haasteet tässä sillassa liittyvät epäsymmetriseen köysijärjestelyyn, kapeisiin teräspyloneihin ja rakenneosien viimeisteltyihin yksityiskohtiin. Sillassa on huomioitu monipuolisesti myös tulevien huoltotoimenpiteiden tarpeet.

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047, matti.mannonen@wspgroup.fi

siltatoimialan johtaja Pekka Pulkkinen, WSP Finland, puh. 0400 465 900, pekka.pulkkinen@wspgroup.fi

siltatoimialan Oulun yksikön päällikkö Antti Karjalainen, WSP Finland, puh. 040 721 7337, antti.karjalainen@wspgroup.fi

Helsingin kaupungin järjestämän avajaistilaisuuden tarkempi ohjelma löytyy osoitteesta http://www.uuttahelsinkia.fi/uutiset/2919

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys, joka tarjoaa tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita suomalaisille ja kansainvälisille rakennus-, yhdyskunta-, liikenne-, ympäristö-, energia- ja teollisuustoimialojen asiakkaille. Yrityksessä työskentelee noin 360 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella, Järvenpäässä ja Jyväskylässä. Kestävä yhdyskuntasuunnittelu, liikennesuunnittelu ja talonrakennuksen suunnittelu ovat WSP:n ydinosaamista.

WSP Finlandin viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun postikeskus, Tampereen Niemenrannan alue, Ruskeasannan Sorttiasema, Helsingin Hakamäentie, Kirkkonummi - Kivenlahti -moottoritie sekä useimmat pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeet. Yritys on Suomen johtava sillansuunnittelutoimisto, tuoreimpia tunnustuksia ovat mm. Vuoden silta-palkinto 2011 Tampereen Laukon sillan suunnittelusta ja 2009 Mikkelin satamasillasta, sekä Joensuun Penttilänrannan kevyen liikenteen sillan suunnittelukilpailun voitto 2011, Turun Myllysillan suunnittelukilpailun voitto 2010, sekä Vietnamissa Ho Chi Minh Cityn siltakilpailun (2010) ja Danangin siltakilpailujen (2010 ja 2009) voitot.