Myllysillan heijastusvalaistus toteutettiin erikoiskapeilla ledeillä

Lehdistötiedote 27.12.2011

Turun uuden Myllysillan runkoa valaistaan 34 led-lampulla, joiden valo heijastuu Aurajoen pinnasta siltaan. Se onnistuu kapeakeilaisilla ledeillä, jolloin heijastus on riittävän voimakas, kertoo ratkaisun suunnitellut Pia Salmi WSP Finland Oy:stä.

Turun Myllysillan ilmeeseen kuuluu ainutlaatuinen valaistus, joka heijastetaan led-lampuilla veden pinnasta takaisin sillan runkoon. Tällainen heijastusratkaisu on ensimmäinen siltasuunnittelussa, sanoo WSP:n Pia Salmi.

– Ratkaisun tekninen oivallus oli käyttää mahdollisimman kapeaa ja tasareunaista valkoista valokeilaa. Sillä saadaan riittävän terävä heijastus, joka ruostumattoman teräksen pinnassa muuttuu metallinhehkuiseksi ja toistaa teräksen sinertäviä sävyjä, Pia Salmi kertoo.

– Led-lamput sopivat hyvin siltavalaistukseen, koska niiden huoltoväli on pitkä ja energian kulutus pieni. Pimeimmän ajan vuodesta lamput toimivat täydellä teholla. Kun joki jäätyy, valaistustehoa himmennetään puoleen, hän jatkaa.

Myllysilta saa uusia sävyjä juhlapäivinä

Valaistus on suunniteltu muunneltavaksi, ja turkulaiset saavat pian nauttia juhlapäivien erikoisvalaistuksesta. Se on käytössä ensi kertaa uuden vuoden pyhinä.

– Käytämme siinä Aurajoen kansallismaisemaan sopivia hillittyjä, vaihtelevia värisävyjä, Pia Salmi paljastaa.

Silta vihittiin käyttöön 29.11.2011. Sen on suunnitellut WSP Finland.

Katso video Myllysillan valaistuksesta: http://youtu.be/sTRUTyK4emA

Pia Salmi, teollinen muotoilija, WSP Finland, puh. 040 720 6571, pia.salmi@wspgroup.fi

Sami Niemelä, siltayksikön päällikkö, WSP Finland, puh. 0400 157 998, sami.niemelä@wspgroup.fi

Näkyvimpiä viime aikojen suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat muun muassa Crusellin silta, Kirkkonummi–Kivenlahti -moottoritie, Hakamäentie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Muualla Suomessa kohteitamme ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alue, Turun Myllysilta, Olkiluodon ydinvoimalaitos sekä lukuisat tuulivoimahankkeet. Kansainvälisestä suunnittelusta eturivin esimerkkejä ovat kattilansuunnitteluprojektit sellutehtaille Chileen, Brasiliaan ja useisiin Euroopan maihin sekä lukuisat sillansuunnitteluprojektit Euroopassa ja Aasiassa.