WSP:lle voitto eurooppalaisessa pysäköintisuunnittelukilpailussa

WSP Finlandin yhteistyössä Stockmannin, Helsingin kaupungin ja Q-Parkin kanssa suunnittelema Stockmann Q-Park on voittanut kansainvälisesti arvostetun European Parking Award -palkinnon uusien pysäköintilaitosten kategoriassa.

Voiton perusteena olivat pysäköintiä edistävät käytännöt sekä kestävän kehityksen periaatteiden toteuttaminen. Lämmitetyt rampit ehkäisevät jäänmuodostumista, valaistus toimii liikkeentunnistuksella ja pinnat on tehty tulenkestävistä materiaaleista. Sisääntuloramppien sijoitusten ansiosta keskustan ruuhkista poistuu vuositasolla noin 350 000 henkilöautoa ja 100 000 huoltoajoneuvoa.

”Palkinto on osoitus Stockmann Q-Parkin käyttäjäystävällisestä ja turvallisesta pysäköintiratkaisusta, jonka designissa, rakentamisessa ja ylläpidossa olemme kehittäneet julkisen pysäköinnin käytäntöjä”, kertoo WSP Finlandin Liikenne-toimialan johtaja Risto Jounila.

Torinossa 14.–16.9.2011 järjestetyssä European Parking Associationin kongressissa jaetuista palkinnoista kilpaili kaikkiaan 34 pysäköintiratkaisua neljässä eri kategoriassa.

Mannerheimintien alle rakennettu kolmikerroksinen, 600-paikkainen pysäköintihalli otettiin käyttöön vuonna 2009.

Pysäköintisektorit ovat 164 metriä pitkiä ja 17 metriä leveitä. Parhaimmillaan 4 metrin korkeudessa olevan sisäkaton lisäksi avaruutta lisää pylväätön hallirakenne.

Uuden pysäköintihallin tieltä räjäytettiin kaikkiaan yli 250 000 kuutiometriä kiviainesta. Alimmillaan pysäköidyt autot ovat noin 40 metriä maanpinnan alapuolella. Laaja rakennushanke oli maan päällä lähes huomaamaton, sillä sitä varten ei tarvinnut sulkea yhtään katua.

toimialajohtaja Risto Jounila, WSP Finland, puh. +358 207 864 308, risto.jounila@wspgroup.fi

varatoimitusjohtaja Tero Anttila, WSP Finland, puh. +358 207 864766,
tero.anttila @wspgroup.fi