WSP:lle voitto Keimolan tornin taidekilpailussa

Lehdistötiedote 26.9.2011

WSP Design Studion monialainen suunnittelija- ja taiteilijaryhmä on kuvanveistäjä Marjukka Korhosen johdolla voittanut Vantaan kaupungin Keimolan tornin suunnittelusta järjestämän kutsukilpailun.

Keimolanmäen asemakaava-alueelle rakennetaan asuntoja noin 2 500 ihmiselle lähipalveluineen ja alueen eteläosaan toimisto- ja työpaikka-alue. Yhteensä kerrosalaa alueelle tulee noin 170 000 kerrosneliömetriä.

Alueella toimi vuosina 1966–1978 Keimolan moottoristadion. Keimola oli aikanaan maan johtava moottoriurheilukeskus, jossa oli auto- ja moottoripyöräkilpailujen ohella koulutus- ja viihdetoimintaa. Moottoristadionin näkyvin rakennelma oli 16 m korkea valvontatorni varikkoalueen tuntumassa. Valvontatornista kisoja seurasivat kuuluttajat, toimitsijat ja VIP-vieraat. Moottoristadionin toiminta alkoi hiipua ja portit sulkeutuivat lopullisesti 1978. Suurin osa rata-alueesta jäi käyttämättömäksi ja ilman hoitoa, ja kasvillisuus alkoi vallata alaa. Vuonna 2004 alueella oleva rengasvarasto paloi. Myös valvontatorni kärsi palosta ja puurakenteet tuhoutuivat.

Kilpailun tavoitteena on luoda moottoriradan valvontatornista uuden Keimolanmäen asuntoalueen – ja laajemmin koko Marja-Vantaan – identiteettiä ja erikoista historiaa esiin tuova taideteos osana rakennettavaa Lincolninaukiota.

Tornia voi soittaa

WSP:n voittoisassa ehdotuksessa Keimolan Ombra ytimenä on toiminnallisuus ja historiasta ammentaminen. Olemassa oleva vanhan tornin betonirunko säilytetään sellaisenaan. Tornin huipulle tulee kookas päivänvarjoa muistuttava lasinen katos, jonka rakenteet muistuttavat autonrenkaan vannetta. Valo on olennainen osa Ombraa. Valolla korostetaan tornin muotoja, hehkutetaan lasikattoa, tuodaan esille äänipisteet ja luodaan aukion kävelypintaan varjoja lasikatoksesta.

”Nimi tulee italian sanasta ”l’ombra del giorno” eli päivänvarjo. Torniin on aina liittynyt ihmisten läsnäolo ja toiminta, joten mielestämme sen muuttaminen yksinomaan visuaaliseksi taideteokseksi ei riittänyt. Päätimme lisätä toiminnallisuutta ja luoda aukiolle kiintopisteen”, Marjukka Korhonen kertoo.

WSP suunnitteli torniin muusikko Markus Raivion avulla 12-pisteisen kaiutinjärjestelmän, joihin liitettiin liiketunnistimet. Kukin kaiutin soittaa liiketunnistimella ohjaten 12-säveljärjestelmän eri sävelkorkeuksilla soivaa auton ääntä. Samalla tornin valaistus himmenee aktiivisen kaiuttimen kohdalta.

”Tornia voivat soittaa yhtä hyvin ammattilaiset kuin tavalliset ohikulkijatkin iästä ja taidoista riippumatta. Ihmiset hakeutuvat mielellään aukioilla varjoon ja suojaan, esimerkiksi puiden alle ja katoksiin”, Korhonen kuvailee.

Lincolninaukiolla säilytetään ajoratailme

WSP:n ehdotuksessa tornia ympäröivälle Lincolninaukiolle toteutetaan autokilpailun tunnelmaa esiin tuova ajoratailme. Lincolninaukion halkaisee asfalttilinja, joka päättyy tornin seinään kiinnitettävään valumetalliseen ja valaistuun kilpa-auton renkaan jälkeen. Jälki toimii yhdistävänä kiintopisteenä tornin juurella johdattaen kulkijan kohtaamaan äänimaailman.

Ehdotuksessa valvontatornin lähellä pinnan taso säilyy olemassa olevassa tasossa ja uusi kaupunkirakenne katuineen nousee suunnittelun vaatimaan tasoon noin 50 cm korkeammalle. Tasoero muodostaa kaarevan istuinportaan tornin ympärille ja jatkuu matalana kehänä asuinkortteleiden ja aukion välissä.

”Monialainen luova joukkueemme toimi hyvin yhteen alusta loppuun asti. Kilpailukutsun vähimmäisvaatimus oli taiteilijasta ja arkkitehdistä koostuva työryhmä. Meillä oli kutsutuista selvästi laaja-alaisin ryhmä. Kilpailuvoitto on mielestäni osoitus valintamme toimivuudesta. Kun luovan alan tekijöille annetaan parhaat edellytykset kohtaamiseen ja yhteistyöhön, syntyy asiakkaan odotukset ylittäviä ratkaisuja”, WSP Design Studion päällikkö Mari Siikonen sanoo.

Suunnittelujoukkueen ydinryhmään kuuluivat kuvanveistäjä Marjukka Korhonen, maisema-arkkitehti Hiroko Kivirinta, arkkitehti Tuomas Vuorinen, valaistussuunnittelija, DI Tom Schneider sekä muotoilija AMK Simon Örnberg.

kuvanveistäjä Marjukka Korhonen, WSP, puh. 0400 591 045, marjukka.korhonen@welho.com

muotoiluyksikön päällikkö Mari Siikonen, WSP, puh. 040 514 9592, mari.siikonen@wspgroup.fi

WSP:n näkyvimpiä viime aikojen suunnittelukohteita pääkaupunkiseudulla ovat muun muassa HKL:n kulttuuriraitiovaunu maskotteineen, Crusellin silta, Kirkkonummi–Kivenlahti -moottoritie, Hakamäentie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Muualla Suomessa WSP:n kohteita ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alue, Turun Myllysilta, Olkiluodon ydinvoimalaitos sekä lukuisat tuulivoimahankkeet. Kansainvälisestä suunnittelusta eturivin esimerkkejä ovat kattilansuunnitteluprojektit sellutehtaille Chileen, Brasiliaan ja useisiin Euroopan maihin sekä lukuisat sillansuunnitteluprojektit Euroopassa ja Aasiassa.

Design Studio on WSP Finlandissa toimiva 10 hengen muotoiluyksikkö, joka tarjoaa muotoilu-, valaistus- ja taidekonsultointia yhtiön kaikilla toimialoilla. Yksikön viimeaikaisia töitä ovat olleet mm. Helsingin kaupunkikalusteohje ja Helsingin uuden kaupunkipenkkisarjan muotoilu, opastuspolku Hernesaaren risteilymatkustajille, Turun joukkoliikenteen visuaalinen ilme ja Turun uuden Myllysillan valaistus. Kuvataiteen projekteista tuoreimpia ovat Helsingin Kulttuuriratikan konseptisuunnittelu, Kemin valoportti valtatie 4:lle sekä Kuusen silmu -taideteos Vuoreksen asuntomessualueelle Tampereella.