WSP:n puurakenneosaaminen tunnustettiin: Vuoden 2011 Puupalkinto Pilke-talolle

Lehdistötiedote 1.11.2011

Vuoden 2011 Puupalkinnon saa Metsähallituksen Pilke-talo Rovaniemellä. Palkinto julkistettiin 27.10. Puupäivässä Helsingin Wanhassa Satamassa. Talon on suunnitellut Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy pääsuunnittelijanaan arkkitehti Teemu Palo. WSP Finlandin Oulun yksikkö vastasi talon rakennesuunnittelusta. Pilke on esimerkki ekologisen puurakentamisen huippuosaamisesta.

Pilke-talo ilmentää Metsähallituksen ympäristölinjauksia. Pilkkeen rakentamisen hiilidioksidipäästöt ovat vain kolmasosa vastaavien verrokkirakennusten päästöistä.

Pilkkeen puuarkkitehtuuri on kaunista ja hyödyntää puun mahdollisuuksia monilla eri tavoin sekä rakenteellisesti että pinnoissa. Puuta on yhdistetty tarkoituksenmukaisella ja kauniilla tavalla myös muihin rakennusmateriaaleihin. WSP vastasi runkojärjestelmien- ja materiaalien valinnoista sekä laati rakenteiden valmisosien tuotantosuunnitelmat. WSP teki myös lujuuslaskelmat sekä piirustukset rakenteiden mitoista.

”Kerroimme minkälaisin rakentein kohde voitaisiin toteuttaa. Määräystenmukaisuuden lisäksi kiinnitimme huomiota siihen, että rakenteiden toteutus olisi Metsähallitukselle mahdollisimman kustannustehokasta”, WSP:n talotoimialan varajohtaja Jouni Siika-aho kertoo.

Pilke on pääasiassa toimistorakennus ja 135 ihmisen työpaikka. Siinä sijaitsevat myös näyttelytilat tiedekeskus Pilkkeelle. Talossa on liimapuinen pilaripalkkirunko, joka myös näkyy sisätiloissa. Julkisivut ovat puulla paikalla verhottuja puuelementtejä. Puuta on käytetty runsaasti sisäpinnoissa. Rakennus itsessään on osuva lisä näyttelyyn.

Pilke on oivallinen esimerkki puun kilpailukyvystä toimistorakentamisessa. Hanke alitti budjettinsa 450 000 eurolla. Rakennus suunniteltiin siten, että sen kaikki osat ja toimitukset voitiin kilpailuttaa useille toimijoille.

”Rakennesuunnittelu tehtiin niin, että mahdollisimman moni alihankkija pääsi mukaan urakoinnin tarjouskilpailuun. Tehokkaamman kilpailutuksen myötä rakenteiden kokonaiskustannukset pysyivät asiakkaan kannalta järkevällä tasolla”, Siika-aho painottaa.

Vaikka Puupalkinto on ensisijaisesti arkkitehtuuripalkinto, tällä kertaan tuomaristo haluaa nostaa Pilke-talossa esiin myös tilaajan keskeisen roolin hienon kohteen rakentamisessa. Hyvän suunnittelun ja toteutuksen lisäksi tilaajan tahto ja johdonmukaisuus sen toteuttamisessa ovat keskeisiä asioita pyrittäessä korkeatasoiseen puuarkkitehtuuriin.

Puupalkinto jaetaan vuosittain kannustuksena rakennukselle, sisustukselle tai rakenteelle, joka edustaa korkealaatuista, suomalaista puuarkkitehtuuria tai jossa puuta on käytetty rakennustekniikkaa edistävällä tavalla. Puupalkinto on jaettu vuodesta 1994 alkaen. Nyt myönnetty palkinto on järjestyksessä neljästoista ja se on osa Suomen metsäsäätiön rahoittamaa "Puu on ekoin" -kampanjaa. Palkinnon myöntää Puuinfo.

Vuoden 2011 palkintolautakuntaan kuuluivat Suomen Metsäsäätiön toiminnanjohtaja Liisa Mäkijärvi, Aalto yliopiston Puuarkkitehtuurin professori, arkkitehti Pekka Heikkinen ja Puuinfo Oy:n toimitusjohtaja, Tkl Mikko Viljakainen.

talotoimialan varajohtaja Jouni Siika-aho, WSP Finland Oy, jouni.siika-aho@wspgroup.fi , puh. 0207 864 521

Tuoreita suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat muun muassa Crusellin silta, Kirkkonummi–Kivenlahti -moottoritie, Hakamäentie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Muualla Suomessa kohteitamme ovat Tampereen Niemenrannan alue, Turun Myllysilta, Olkiluodon ydinvoimalaitos sekä lukuisat tuulivoimahankkeet. Kansainvälisestä suunnittelusta esimerkkejä ovat kattilansuunnitteluprojektit sellutehtaille ja voimalaitoksiin Chileen, Brasiliaan, Koreaan ja useisiin Euroopan maihin sekä lukuisat sillansuunnitteluprojektit Euroopassa ja Aasiassa.