WSP suunnittelee Oulussa kattilarakenteet maailman suurimpaan hiilivoimalaitokseen

Lehdistötiedote 24.8.2011

WSP on saanut Foster Wheelerilta tilauksen suunnitella maailman suurimpien kiertopetikattiloiden rakenteet Etelä-Koreaan Samcheok Green Power -voimalaitokseen. WSP suunnittelee voimalaitoksen kattila- ja luvorakennuksen, puhallin- ja porrashuoneet sekä polttoainesiilojen kannatusrakenteet.

Tehtävä työllistää rakennesuunnitteluamme parinkymmenen miestyövuoden verran WSP:n Oulun ja Helsingin toimistoissa.

– Hyödynnämme rakenteiden suunnittelussa vahvasti tietomallinnusta, jotta kattiloiden rakentaminen Koreassa sujuu mahdollisimman tehokkaasti, kertoo WSP Finlandin Teollisuus-toimialan johtaja Arto Tenhovuori.

– Arvioimme, että rakenteisiin tarvitaan 10 000 tonnia terästä. Edistyksellisin suunnitteluosaaminen auttaa teräsmenekiltään tehokkaaseen lopputulokseen ja tuottaa merkittävää säästöä, Arto Tenhovuori valottaa.

Samcheok Green Power tuottaa valmistuttuaan neljällä kiertopetikattilalla yhteensä 2200 MW sähköä, mikä on esimerkiksi kolmanneksen enemmän kuin Olkiluodon ydinvoimalaitos. Tätä ennen suurimmat kiertopetikattilat ovat Lagiszan laitoksessa Puolassa ja niiden rakenteet ovat myös WSP Finlandin suunnittelemia.

Kiertopetiteknologia polttaa monia polttoaineita puhtaasti ja tehokkaasti sekä mahdollistaa aikaisempaa paremman hyötysuhteen – hiilen energia-arvosta saadaan jopa 45 % sähköä.

Kattilat toimittaa Foster Wheeler Energia Oy. Vuonna 2015 käynnistyvän laitoksen omistaa korealainen energiayhtiö KOSPO.

Suomessa paras rakennesuunnitteluosaaminen

– WSP:n rakennesuunnittelijat ovat vakuuttaneet kansainvälisen energia-alan osaamisellaan. Kilpailu näistä projekteista käydäänkin pitkälti kotimaassa, sanoo WSP Finlandin toimitusjohtaja Matti Mannonen.

Mannosen ja Tenhovuoren mielestä huippuluokan rakennesuunnittelun osaaminen on kehittynyt Suomeen, koska meillä kohtaavat kysyntä ja tarjonta: vahvat suunnittelutoimistot, suuret teolliset valmistajat, teräksen valmistus ja suunnitteluohjelmistojen tekijä.

– Kärjessä pysyminen vaatii koko klusterilta yhteistyötä ja jatkuvaa panostusta koulutukseen ja kehitykseen. Vain siten voimme varmistaa maailmanluokan osaamisen ja kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa, Mannonen painottaa.

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047, matti.mannonen@wspgroup.fi

toimialajohtaja Arto Tenhovuori, WSP Finland, puh. 040 5274080, arto.tenhovuori@wspgroup.fi

Näkyvimpiä viime aikojen suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat muun muassa Crusellin silta, Kirkkonummi-Kivenlahti –moottoritie, Hakamäentie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Muualla Suomessa kohteitamme ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alue, Turun Myllysilta, Olkiluodon ydinvoimalaitos sekä lukuisat tuulivoimahankkeet. Kansainvälisestä suunnittelusta eturivin esimerkkejä ovat kattilansuunnitteluprojektit sellutehtaille Chileen, Brasiliaan ja useisiin Euroopan maihin sekä lukuisat sillansuunnitteluprojektit Euroopassa ja Aasiassa.