WSP voitti Porin Jokikeskuksen suunnittelukilpailun

LEHDISTÖTIEDOTE 1.12.2011 – WSP Finlandin ehdotus ”Birdy” on voittanut Porin Jokikeskuksen suunnittelukilpailun. Ratkaisulla parannetaan Porin jokikeskustan ja Kirjurinluodon toiminnallisuutta ja visuaalista ilmettä, kertoo pääsuunnittelija Sami Niemelä.

”Kokemäenjoen maisema kuuluu keskeisesti Porin kaupungin identiteettiin. Suunnittelemamme siltaratkaisu muodostaa valmistuessaan helposti tunnistettavan uuden maamerkin Porille”, voittaneen ehdotuksen pääsuunnittelija Sami Niemelä WSP:stä kertoo.

Uuden sillan näkyvimpiä elementtejä ovat Kirjurinluodolle sijoitettu pylväs eli pyloni sekä siihen kiinnittyvät, sillan kantta tukevat teräksiset vinoköydet.

”Silta antaa dynaamisen ja veistoksellisen vaikutelman, mutta ei hallitse maisemaa liikaa, kun pyloni kallistuu Kirjurinluodon suuntaan ja vinoköydet laskeutuvat viuhkamaisesti”, Sami Niemelä kertoo.

Koko Jokikeskuksen suunnittelu yhtenä ratkaisuna kehittää Porin keskustan maisemaa. Kirjurinluodonkärki tulee korostumaan avoimena kohtaamispaikkana, jolta avautuu näkymä monumentaalikeskustaan.

”Kokemäenjoen rannat ja aukiot tulevat olemaan entistä keskeisempi osa Porin ilmettä. Kaupunkilaisille ja matkailijoille avautuu elämyksellinen ja laadukas kaupunkiympäristö, joka toimii kaikkina vuodenaikoina. Käyttäjiä palveleva ja kauneusarvoja korostava valaistus viimeistelee kokonaisuuden”, Niemelä tiivistää.

WSP Finland on voittanut viime vuosina lukuisia silta- ja kaupunkiympäristösuunnittelukilpailuja mm. Turussa, Helsingissä, Tampereella, Joensuussa ja Kajaanissa.

WSP:n työryhmät ovat toteuttaneet myös vastikään vihityn Turun uuden Myllysillan ympäristöineen sekä vastaanottaneet vuoden 2011 RIL-palkinnon 2. sijan Crusellin sillan pääsuunnittelijana Helsingissä.

”Olemme iloisia ja ylpeitä näistä palkinnoista. Tiimityö, jossa siltasuunnittelijoita tukevat WSP:n pohjarakentamisen, ympäristösuunnittelun, valaistuksen ja muotoilun asiantuntijat, tuottaa käyttäjien, tilaajien ja alamme ammattilaisten arvostamia tuloksia”, WSP Finlandin toimitusjohtaja Kirsi Hautala sanoo.

siltayksikön päällikkö Sami Niemelä, WSP Finland, puh. 0400 157 998, sami.niemela@wspgroup.fi

toimitusjohtaja Kirsi Hautala, WSP Finland, puh. 040 845 5481, kirsi.hautala@wspgroup.fi