WSP voitti Sipoon Sibbesborgin kestävän yhdyskuntasuunnittelun kilpailun

Lehdistötiedote 16.1.2012

Suomen kestävän yhdyskuntasuunnittelun kunnianhimoisin kilpailu on ratkennut. WSP Finlandin ehdotus ”Nourish!” voitti kilpailun, jossa haettiin suuntaa Sibbesborgin alueen rakentamiseen Sipoossa. Kyseessä on ensimmäinen näin suurelle alueelle tehty kestävyyteen tähtäävä aluesuunnitelma Suomessa, sanoo WSP:n työryhmää vetänyt Katriina Rosengren.

Sipoon kunnan, Suomen Arkkitehtiliitto Safan ja Aalto-yliopiston järjestämässä ja Tekesin, Sitran ja RYM-SHOK Oy:n tukemassa suunnittelukilpailussa haettiin ratkaisua, jolla nykyisen Söderkullan ympäristöön, Helsingin rajan tuntumaan, rakennetaan kestävän kehityksen mukainen yhdyskunta 70 000–100 000 asukasta varten. Alueen keskeisiä piirteitä ovat pääkaupunkiseudun läheisyys, Turku–Pietari-valtatie, meren ja saariston läheisyys sekä maatalous.

”Tuomariston mukaan Nourish!-ehdotuksessa oli innovatiivisin rakenne Sibben ja Borgin kaksoiskaupungille. Siinä lyhyet välimatkat houkuttelevat kävelemään ja pyöräilemään, ja tehokas joukkoliikenne edistää kestävyyttä. Asumisessa painottuvat nollaenergiatalot. Tuomaristo arvosti myös WSP:n tapaa hyödyntää paikallisia vahvuuksia ja kehittää Sibbesborgista aikanaan suomalaisen lähiruoan brändiä”, sanoo Sipoon kunnan kehitysjohtaja Mikko Aho.

Paikalliset vahvuudet voimavaraksi kestävissä kaupunkikylissä

WSP:n ehdotus ”Nourish!” perustuu kaupunkikyliin, jotka muodostavat verkoston Sibben ja Borgin kaksoiskeskustan ympärille. Palvelut on sijoitettu tiiviille alueelle, asuminen perustuu pääosin rivi- ja pienkerrostaloihin, liikkuminen sekä lähelle että kauas on ratkaistu jatkamalla metrolinja Sibbesborgiin, ja työpaikkaomavaraisuus on korkea.

”Ratkaisumme kulmakiviä ovat paikallisten vahvuuksien hyödyntäminen ja kytkeminen metron avulla Sibben ja Borgin kaksoiskeskustasta Helsinkiin saakka. Energiamallin tulee olla realistinen ja lähialueiden kehittyviä laajoja energiaratkaisuja huomioiva, sekä monipuolisesti uusiutuvien energianlähteiden käyttöön taipuva. Täällä voidaan tuottaa puhdasta, laadukasta lähiruokaa Etelä-Suomea varten ja tämän osaamisen ympärille kehittyisi elinkeinojen ja palvelujen keskittymä”, kertoo WSP:n kestävän yhdyskuntasuunnittelun projektipäällikkö Katriina Rosengren.

Rosengrenin mukaan kestävä yhdyskunta ei voi olla nukkumalähiö. ”Nopeat julkisen liikenteen yhteydet kytkevät Sibbesborgin pääkaupunkiseutuun. Pienten kuntien kuten Sipoon kestävälle kasvulle tällainen symbioosi on elintärkeä”, hän painottaa.

”Alueella on vahva identiteetti ja yhteisöllisyyden tunne, jota halusimme vaalia. Tulevaisuuden Sibbesborgin haaste on loikata kestävän elämäntyylin edelläkävijäksi niin, että yhteys kulttuurisiin juuriin säilyy. Kestävyys tarkoittaa paitsi pientä hiilijalanjälkeä, myös luonnonympäristön, sosioekonomisten ja kulttuuristen voimavarojen ja arvojen säilyttämistä ja kehittämistä tuleville sukupolville”, Katriina Rosengren arvioi.

Kestävien yhdyskuntien suunnittelu vaatii ohjausta ja eri osaamisten yhdistämistä

Sibbesborgin ratkaisuissa on paljon hyödynnettävää muidenkin kuntien kestävälle kehitykselle, kertoo WSP:n Ympäristö ja Arkkitehtuuri -toimialan johtaja Terhi Tikkanen-Lindström.

”Kunnat ovat avainasemassa, koska niillä on mahdollisuus vaikuttaa suunnittelun tavoitteisiin. Toivomme, että tällaisen kunnianhimoisen kilpailun parhaista töistä poimitaan malleja, joilla suomalaisesta asumisesta ja yhdyskuntasuunnittelusta tehdään kestävämpää. Tekesin, Sitran ja RYM-SHOKin kaltaisten organisaatioiden tuotekehitystuella ja ympäristöministeriön voimin voidaan alan ohjeistusta ja lainsäädäntöä viedä eteenpäin. Suunnittelun uudistumiselle on lisäksi välttämätöntä katsoa perinteisten ammattialojen yli. Kun monialaiset työryhmät tottuvat työskentelemään yhdessä, ne tuottavat paitsi innovatiivisia, myös toteuttamiskelpoisia ratkaisuja”, Tikkanen-Lindström sanoo.

WSP:llä on useita palkintosijoja kestävän yhdyskuntasuunnittelun kilpailuista (pääkaupunkiseudun Greater Helsinki Vision 2050, Orimattilan Hennan kaupunginosan suunnittelu, Low2No-korttelisuunnittelu ja Riihimäen Peltosaaren lähiöuudistuksen suunnittelu) sekä laajasti käytännön kokemusta (Espoon Finnoo-visio, Tampereen Niemenrannan suunnittelu LEED-kriteeristöön sopivaksi). Katriina Rosengren on lisäksi toiminut pitkään Foster+ Partnersin ja WSP Groupin projektissa matalahiilisen Masdarin kaupungin suunnittelussa Abu Dhabissa.

Katriina Rosengren (os. Nyman), projektipäällikkö, WSP Finland, puh. 040 194 4799, katriina.rosengren@wspgroup.fi

Terhi Tikkanen-Lindström, toimialajohtaja, WSP Finland, puh. 046 878 3130, terhi.tikkanen-lindstrom@wspgroup.fi

Kirsi Hautala, toimitusjohtaja, WSP Finland Oy, puh. 020 786 4772, kirsi.hautala@wspgroup.fi

Sibbesborg on Sipoon kunnan, OSKE Osaamiskeskusohjelman, RYM Oy:n, Safan, Tekesin ja Aalto-yliopiston järjestämä kestävän yhdyskunnan suunnittelukilpailu.
www.sibbesborg.net/fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys, joka tarjoaa kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita Suomessa ja kansainvälisesti. Meillä työskentelee 350 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

Tuoreita suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat muun muassa Crusellin silta, Kirkkonummi–Kivenlahti -moottoritie, Hakamäentie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Muualla Suomessa kohteitamme ovat Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alue, Turun Myllysilta, Olkiluodon ydinvoimalaitos sekä lukuisat tuulivoimahankkeet. Kansainvälisestä suunnittelusta esimerkkejä ovat kattilansuunnitteluprojektit sellutehtaille ja voimalaitoksiin Chileen, Brasiliaan, Koreaan ja useisiin Euroopan maihin sekä lukuisat sillansuunnitteluprojektit Euroopassa ja Aasiassa.

www.wspgroup.com