Ennätysmäärä maita osallistuu Earth Houriin huomenna

Huomenna vietettävään ilmastotempaus Earth Houriin osallistuu tänä vuonna 147 maata, joka on eniten tapahtuman kuusivuotisessa historiassa. Valot sammuvat ilmaston puolesta jokaisessa maassa klo 20.30 paikallista aikaa. Earth Hour ei ole tunnin kestävä sähkönsäästötempaus, vaan se on maailman suurin kansainvälinen valomerkki ilmaston puolesta. Tapahtumassa yksityishenkilöt, kaupungit, yritykset ja muut yhteisöt voivat osoittaa huolensa ilmastonmuutoksesta ja päästöjen lisääntymisestä.

Earth Houria vietetään ensimmäistä kertaa muun muassa Libyassa, Algeriassa ja Bhutanissa. Libyan pääkaupungissa Tripolissa Earth Houria vietetään vain kuukausia kansannousun jälkeen. Tripolin keskustassa valot sammuvat kansallismuseosta ja keskustassa järjestetään Earth Hour -tapahtuma.

”Odotamme paikalle satoja tripolilaisia. Tapahtuman järjestäminen on ollut hieman hankalaa, koska sodasta on niin vähän aikaa, mutta olemme optimistisia. Libya ei ole poikkeus maailman maiden joukossa, annamme valomerkin huomenna tulevien sukupolvien takia”, kertoo toinen tapahtuman järjestäjistä, 19-vuotias Muhammad Bugashata.

Earth Hour laajenee konkreettisiksi ilmastoteoiksi

Tänä vuonna Earth Hour laajenee Suomessa myös konkreettisiksi ilmastoteoiksi WWF:n Tunnista teko -kampanjassa, jota varten WWF on selvittänyt suomalaisen kuluttajan hiilijalanjälkeen eniten vaikuttavat ilmastoteot asumisen, liikkumisen ja ruoan osalta. Myös ilmastotekoihin voi osallistua netissä tapahtuman lisäksi.

”Ilmastonmuutoksen vastaiset toimet ovat juuri nyt tärkeämpiä kuin koskaan. Tarvitsemme ripeitä poliittisia päätöksiä ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, mutta myös kuluttajat voivat kantaa kortensa kekoon pienentämällä hiilijalanjälkeänsä”, sanoo WWF Suomen ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas.

Suomesta tapahtumaan osallistuu useita tuhansia yksityishenkilöitä. Facebookissa Earth Houriin on ilmoittanut osallistuvansa lähes 6 700 henkilöä. Earth Hourin kautta huolensa ilmastonmuutoksesta osoittaa lisäksi yli 500 yritystä ja organisaatiota sekä kymmenet kunnat ja kaupungit. Mukana on myös yli sata päiväkotia ja koulua, jotka ottavat ilmastonmuutosteemoja esiin opetuksessaan jo tänään.

Suomen kaupungeissa ja kunnissa valot sammutetaan useista maamerkeistä. Helsingissä turhat valot sammutetaan tunniksi muun muassa Presidentinlinnasta, Narinkkatorin ympäristöstä, Stadionin tornista ja YLEn Pasilan linkkitornista.

Turussa pimenee muun muassa Aurajoen ranta sekä Turun Tuomiokirkko. Tampereella järjestetään Earth Hour -tapahtuma Vanhan kirjastotalon puistossa ja turhat valot sammuvat Keskustorilta. Jyväskylässä valot sammuvat Kuokkalan sillalta. Oulu osallistuu tapahtumaan sammuttamalla valot muun muassa pääkirjastosta ja Raatin kaaresta.

WWF Suomi muistuttaa kaupunkeja ja kuntia siitä, että valojen sammuttaminen ei saa missään tapauksessa heikentää yleistä turvallisuutta. Tapahtuman tarkoituksena on sammuttaa vain turhaan päällä olevat mainos- ja julkisivuvalot eikä WWF suosittele osallistujia sammuttamaan katuvaloja, porrasvaloja tai muuta turvallisuuteen liittyvää valaistusta.

Lisää Earth Hourista ja Tunnista teko -kampanjasta: www.wwf.fi/earthhour

Lisätiedot: WWF Suomi, ilmastovastaava, Hanna-Liisa Kangas, p. 045 6318353