Ennätysmäärä sarvikuonoja päätyi salametsästäjien saaliiksi

Sarvikuonojen salametsästys on jatkanut räjähdysmäistä kasvuaan Etelä-Afrikassa. Maan hallituksen tänään julkaiseman tilaston mukaan salametsästäjät tappoivat maassa viime vuonna 1004 sarvikuonoa. Vuonna 2012 luku oli 668 sarvikuonoa.

Salametsästyksen vuoksi sarvikuonojen kuolleisuus uhkaa ohittaa syntyvyyden Etelä-Afrikassa. Maassa elää noin 80 prosenttia Afrikan sarvikuonoista.

”Vuosituhannen alussa sarvikuonoja salametsästettiin Etelä-Afrikassa muutamia kymmeniä vuodessa. Nykyinen tahti on totaalista teurastusta. Salametsästäjät pitää pysäyttää lakien tehokkaammalla täytäntöönpanolla, hyvällä yhteistyöllä ja riittävien resurssien avulla”, sanoo WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Kansainväliset rikollisjärjestöt salakuljettavat sarvikuonojen sarvia Etelä-Afrikasta Aasiaan, jossa sarvia käytetään statussymboleina ja muun muassa syövästä parantavana ihmelääkkeenä. Sarvikuonon sarvi koostuu pääosin keratiinista, joka on myös muun muassa ihmisen hiusten ja kynsien rakennusaine. Lääketieteellisesti sarven parantavista ominaisuuksista ei ole näyttöä.

”Salametsästys ja sarvien laiton kauppa eivät ole ainoastaan ympäristökysymyksiä. Rikollisjärjestöt uhkaavat myös valtioiden turvallisuutta ja turismia”, Luukkonen sanoo.

Joulukuussa 2012 Etelä-Afrikka allekirjoitti Vietnamin kanssa sopimuksen laittoman eläinkaupan pysäyttämiseksi. Maat ovat sopineet lisäksi erillisestä ohjelmasta sarvikuonojen suojelemiseksi. Etelä-Afrikka on solminut vastaavan sopimuksen Kiinan kanssa ja neuvottelee sopimuksista Thaimaan, Kambodžan, Laosin ja Hong Kongin kanssa.

”Etelä-Afrikan sarvikuonot ovat nyt selkä seinää vasten. Valtioiden välisten sopimusten on johdettava myös konkreettiseen toimintaan”, Luukkonen jatkaa.

Vietnamin odotetaan raportoivan tammikuussa laittomaan sarvikauppaan liittyvistä takavarikoista, pidätyksistä, syytteistä ja tuomioista. Vietnamia on myös ohjeistettu kehittämään keinoja sarvien kysynnän vähentämiseksi. Mosambikin, joka on sarvien pääasiallinen kauttakulkumaa, on puolestaan esitettävä lainsäädäntöön tehtyjä muutoksia.

Ensi kuussa joukko päättäjiä kokoontuu Lontooseen kansainväliseen huipputapaamiseen keskustelemaan laittomasta eläinkaupasta. Tapaamista isännöivät prinssi Charles ja pääministeri David Cameron. Kokoukseen odotetaan osallistuvan päättäjiä 50 maasta. Tapaamisen tavoitteena on saada aikaan villieläinten laittoman kaupan kitkemiseen tähtäävä poliittinen sitoumus. Tapaamisessa pohditaan mahdollisuuksia lainsäädännön tiukentamiseksi, kysynnän vähentämiseksi ja vaihtoehtoisten tulonlähteiden löytämiseksi paikallisille asukkaille.

Suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF Suomi, puh. 040 585 0020