Green Office -toimistojen päästösäästöt vastaavat 55 kuumatkan ajokilometrejä

Suomen Green Office -toimistot vähensivät kasvihuonekaasupäästöjään vuoden 2013 aikana ennätykselliset 7 048 tonnia edelliseen vuoteen verrattuna. Sama päästömäärä tuprahtaisi ilmoille, jos kiertäisi maapallon autolla yli tuhat kertaa tai ajaisi autolla yli 60 vuotta yhtä mittaa (80 km/h). Automatka olisi yhtä pitkä kuin 55 edestakaista matkaa kuuhun.

WWF:n Green Office on toimistoille tarkoitettu ympäristöjärjestelmä. Sen avulla työpaikat voivat vähentää ympäristökuormitustaan, saavuttaa säästöjä ja hidastaa ilmastonmuutosta.

Eniten Green Office -toimistoissa säästettiin viime vuonna sähköä. Sähkönkulutus laski lähes 9 miljoonaa kWh eli ennätykselliset kolme prosenttia aiempaan vuoteen verrattuna, mikä vähensi päästöjä noin 6 500 tonnia. Saman energiamäärän tuottaminen yhdellä tuuliturbiinilla kestäisi noin puolitoista vuotta.

”Sähkönkulutus on yksi toimiston merkittävimmistä ympäristövaikutuksista. Kulutuksen pienentäminen vuosi vuodelta vaatii aina uusia ideoita ja tapoja. Laitteiden energiatehokkuuteen kannattaa kiinnittää huomiota, mutta myös esimerkiksi valojen sammuttelu on yllättävänkin tärkeää, koska jopa 30 prosenttia toimiston käyttämästä sähköstä voi kulua valaistukseen”, WWF:n Green Office -päällikkö Helka Julkunen kertoo.

Samalla kun toimiston ekologinen jalanjälki pienenee, säästyy rahaa. Viime vuonna Green Office -toimistot säästivät yhteensä noin 8,25 miljoonaa euroa pelkästään sähkölaskuissaan. Noin kolmasosa toimistojen käyttämästä sähköstä tuotettiin uusiutuvilla energialähteillä.

Myös paperinkulutus pieneni rutkasti. Vuonna 2013 kopiopaperia käytettiin 21 miljoonaa arkkia vähemmän kuin aiempana vuotena. Keskimäärin jokainen Green Office -toimiston työntekijä jätti tulostamatta kaksi arkkia päivässä. Päällekkäin asetettuna näistä arkeista muodostuisi yli kahden kilometrin korkuinen pino. Peräkkäin pituussuunnassa A4-arkkien muodostamalle polulle tulisi mittaa 6 250 kilometriä eli se ulottuisi Suomesta Intiaan.

”Pienillä arkisilla valinnoilla on todella merkitystä, kun tarkastellaan niiden yhteisvaikutuksia. Esimerkiksi paperin molemmille puolille tulostaminen on helppo keino puolittaa paperinkulutus. Sähköinen arkistointi ja teknologian kehitys vähentää tulostamisen tarvetta myös tulevaisuudessa”, Helka Julkunen sanoo.

”Kiitän lämpimästi kaikkia Green Office -toimistoja parhaasta tuloksesta koko järjestelmän 11-vuotisen olemassaolon historiassa.  Tulokset osoittavat, että toimistokiinteistöillä ja sillä, miten niissä toimitaan, on suuri merkitys luonnonvarojen käytön vähentämisessä”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Suomessa on tällä hetkellä 179 Green Office -organisaatiota, joissa työskentelee yhteensä yli 66 800 työntekijää.

LISÄTIETOJA:

Yhteenveto Green Office -toimistojen vuosituloksista: http://wwf.fi/mediabank/6131.pdf

Green Office -ohjelma: Green Office -päällikkö Helka Julkunen, WWF Suomi, gsm 040 531 0555, helka.julkunen@wwf.fi

Vuosiraportoinnin tulokset: Green Office -asiantuntija Maiju Sirviö, WWF Suomi, gsm 040 350 6441, maiju.sirvio@wwf.fi

www.wwf.fi/greenoffice

*************************************************************

CASE

Gullstén-Inkinen: Kolmannes vähemmän sähköä

- Hei muistattehan sammuttaa vessasta valot!

Gullstén-Inkisen arkkitehti- ja sisustussuunnittelutoimistossa valojen sammuttelu on tavallinen osa työpäivää. Toimistolle myönnettiin WWF:n Green Office -merkki vuonna 2010. Työntekijöitä on noin 30, ja sähkönkulutus henkilöä kohden on laskenut neljässä vuodessa kolmannekseen. Myös sähkön kokonaiskulutus on harpannut alaspäin. Nyt yritys ostaa vihreää sähköä, joka on tuotettu uusiutuvilla luonnonvaroilla.

- Suuri säästö on tullut pienistä asioista. Toitotamme kaikille, että laittakaa tietokone nukkumaan, kun ette ole työpisteellä, ja muistakaa sammuttaa se päivän päätteeksi, kertoo sisustusarkkitehti Hanna Gullstén.

Valaistukseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Kaikkia sarjoitettuja valoja ei tarvitse pitää päällä yhtä aikaa, vaan valoa napsutellaan niihin tiloihin, missä sitä kulloinkin tarvitaan. Viimeinen toimistolta lähtijä sammuttaa päivän päätteeksi kaikki valot pääkatkaisijasta. Lounaalle lähtiessä tietokoneiden näytöt napsautetaan pois päältä automaattisesti. Myös kopiokoneesta kytketään yöksi virta pois.

- Suunnittelutyössä tarvitaan tietokoneita ja hyvää valaistusta. Aina kun hankimme uusia valonlähteitä ja sähkölaitteita, valitsemme entistä energiatehokkaamman vaihtoehdon. Jatkojohdot ostamme katkaisimella varustettuna, jolloin niihin liitettyjen laitteiden virrat ja seisontajännitteet saa kerralla pois päältä, Gullstén kertoo.

Yrityksen vuositavoitteena on ollut viiden prosentin sähkön säästö. Kulutus on kuitenkin vähentynyt jo niin paljon, että tulevaisuudessa tavoitetta täytynee pienentää.

- Kymmenen vuotta sitten suunniteltu valaistuksemme oli silloin uusinta uutta, mutta aika on ajamassa teknologian ohi. Kun valaistus uusitaan mahdollisimman energiatehokkaaksi, uskon, että pystymme pudottamaan sähkönkulutusta vielä nykyisestä.

Yrityksen omistajille Hanna Gullsténille ja Jari Inkiselle ympäristöasiat ovat tärkeitä. Suunnittelutyötä tehdään kestävän kehityksen periaatteilla, ja työntekijöiksi on valikoitunut porukka, joiden on helppo jakaa samat arvot.

Pienessä toimistossa Green Office -käytännöistä muistutellaan esimerkiksi kahvitauoilla – ja huhuilemalla kollegoille, jos ne vessan valot ovat unohtuneet päälle.

Gullsten-Inkisen sähkön säästö 2010-2013

Vuosi Sähkön kokonais-kulutus [kWh] Sähkön kulutus [kWh/hlö]
2010 24 800 1 458
2011 19 275 918
2012 20 164 672
2013 16 326 544

Lisätietoja: sisustusarkkitehti Hanna Gullstén, puh. 040 532 7756, hanna.gullsten@gullsten-inkinen.com

**********************************************************

CASE

Fazer Food Services: Paperinkulutus puoliksi

Kun ei tulosta, ei kulu kopiopaperia. Otetaan esimerkiksi Fazer Food Servicesin 300 hengen pääkonttori ja toimistolla tyypillinen työtehtävä: kokous.

- Ennen lyötiin nippu paperia käteen. Nyt kokouskutsut lähetetään sähköpostitse, palaverissa näytetään asiat videotykillä ja muistio kirjoitetaan suoraan läppärille. Materiaalit tallennetaan yhteiselle asemalle, josta ne voi käydä lukemassa tai kopioimassa omalle koneelleen, kertoo kiinteistöpäällikkö Matti Tauriainen.

Fazer Food Services sai WWF:n Green Office -merkin vuonna 2010. Kun ympäristöjärjestelmä otettiin käyttöön, työntekijöiltä kerättiin ehdotuksia, mihin asioihin halutaan erityisesti kiinnittää huomiota. Paperinkulutuksessa on ollut vuosittain tavoitteena kymmenen prosentin säästö. Henkilöä kohden kopiopaperia kului viime vuonna enää 3 320 arkkia, kun sitä vuonna 2010 kului 10 500 arkkia. Silloin kun tulostetaan, se tehdään fiksusti.

- Tavat, laitteet ja asenteet ovat muuttuneet. Henkilökohtaisia pikkuprinttereitä ei enää juuri käytetä, ja monitoimilaitteella on oletuksena kaksipuoleinen tulostus, joka käyttää paperin molemmat puolet. Tiedot muokataan usein suoraan koneella ilman tulostamista, Tauriainen sanoo.

EU-ympäristömerkitty paperi on pakattu kevyeen kääreeseen ja toimitetaan ilman pahvilaatikoita.

Myös talous- ja henkilöstöhallinnossa paperin tarve vähenee. Esimerkiksi Amica-ravintoloiden työvuorolistat ja palkkailmoitukset hoidetaan pääkonttorilla sähköisesti. Varastossa säilytettävien arkistomappien määrä onkin selvästi vähentynyt viime vuosina.

- Meillä on Suomessa 3 500 työntekijää. Jos henkilöstöasiat hoidetaan paperin sijasta sähköisesti, siinä säästyy tulevaisuudessa vielä monta paperiarkkia.

Fazer Food Servicesin pääkonttorin paperinkulutus 2010-2013

Vuosi Kopiopaperin kokonaiskulutus [kpl] Kopiopaperin kulutus [kpl/hlö]
2010 2 100 000 10 500
2011 1 555 000 5550
2012 1 518 000 4745
2013 1 062 000 3320

Lisätietoja: Nina Elomaa, yritysvastuujohtaja, Fazer-konserni, puh. 045 354 8611, nina.elomaa@fazer.com,

WWF:n Green Office -ympäristöjärjestelmän tavoitteena on toimiston ekologisen jalanjäljen pienentäminen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Sen avulla toimistot voivat vähentää ympäristökuormitustaan ja samalla säästää materiaali- ja energiakustannuksissa. WWF myöntää kriteerit täyttäneille toimistoille Green Office -merkin käyttöoikeuden. Tällä hetkellä Green Office -verkostossa Suomessa on mukana 179 organisaatiota, joissa työskentelee yli 66 800 työntekijää. Kansainvälinen ohjelma on tällä hetkellä käytössä myös Indonesiassa, Kiinassa, Latviassa, Nepalissa, Pakistanissa, Romaniassa, Ruotsissa, Sveitsissä, Tanskassa, Turkissa ja Virossa.