Kaksitvån WWF:lle suunnittelema nettikalenteri innostaa lapsia ilmastotekoihin

Palkittu suunnittelijakaksikko Kaksitvå tekee Earth Hour -yhteistyötä WWF Suomen kanssa. Vaatteita ja kuvituksia suunnitteleva kaksikko on kuvittanut lapsille suunnatun Earth Hour -kalenterin, joka esittelee kymmenen ilmastotekoa perheille ja päiväkodeille. Kalenterissa seikkailee jääkarhuperhe, joka torjuu ilmastonmuutosta ja vähentää päästöjään. Earth Hour -kalenterin ensimmäinen luukku aukeaa tänään torstaina 22.3.2012 Earth Hour -verkkosivuilla.

Earth Hour on WWF:n järjestämä maailmanlaajuinen ilmastotapahtuma, jossa ihmiset eri puolilla maapalloa sammuttavat valonsa tunniksi samana päivänä. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään lauantaina 31.3.2012 kello 20.30 - 21.30.

Kaksitvån suunnittelijoiden Piia Kedon ja Marjo Kuusisen kuvittama kalenteri antaa vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle mahdollisuuden ilmastoteemojen käsittelyyn lasten kanssa. Sen tavoitteena on myös antaa perheille uusia oivalluksia siitä, miten ympäristöä voi huomioida omassa arjessa. Kalenteri on osa WWF:n ilmastokampanjaa ja maailmanlaajuista Earth Hour -ilmastotempausta.

Kalenterin kymmenestä luukusta löytyy syömiseen, tavaroista huolehtimiseen ja energian käyttöön liittyviä vinkkejä, joita jääkarhuhahmot havainnollistavat. Kalenterin tekeminen oli myös Kaksitvån suunnittelijoille opettavainen ja mieluisa kokemus.

”Kun piirtää monta päivää putkeen jääkarhuja pelastamassa maailmaa, jää siitä jotain myös omien korvien väliin”, Marjo Kuusinen sanoo.

Kalenterin kuvituksessa seikkaileva jääkarhu on yksi suurimmista ilmastonmuutoksen uhreista. Jääkarhut tarvitsevat jäätä pystyäkseen pyydystämään pääravintoaan hylkeitä. Ilmaston lämmetessä pohjoisen jäämeren jääpeite pienenee ja karhut voivat nälkiintyä.

Kalenterissa jääkarhut tekevät tekoja, jotka lisäävät päästöjä, ja sitä kautta maapallon lämpötilaa. Kun luukku aukeaa, karhut ovat keksineet ilmastonmuutosta hillitsevän tavan toimia. Kalenteri haastaa perheet pohtimaan, miten näitä tapoja voisi alkaa noudattaa myös kotona.

Kalenterin kuvittajat pyrkivät ottamaan ympäristön huomioon liiketoiminnassaan. He käyttävät mallistoissaan muun muassa kierrätys- ja ylijäämämateriaaleja, ja valmistavat mallistoja vain sen verran kuin niitä tarvitaan. Kaksitvå valittiin alkuvuodesta Finnish Catwalk –tapahtumassa Suomen kiinnostavimmaksi vaatebrändiksi.

Lasten Earth Hour-kalenteri osoitteessa: http://www.wwf.fi/earthhour/calendar/

Lasten Earth Hour -kalenteri: ympäristökasvattaja Hanna Seimola, WWF Suomi hanna.seimola@wwf.fi, p. 050 522 5472

Lisätietoja Earth Hour -kampanjasta: Earth Hour -koordinaattori Antti Haavisto, WWF Suomi antti.haavisto@wwf.fi, p. 040 180 9497

Toimituksille tiedoksi: Earth Houriin osallistuu yksityishenkilöjä, kuntia, yrityksiä, kouluja, päiväkoteja ja muita yhteisöjä. Tapahtuma laajenee tänä vuonna yhdestä tunnista konkreettisiksi teoiksi ilmaston puolesta aikuisille suunnatussa Tunnista teko -kampanjassa. WWF:n selvittämillä yhdeksällä liikkumiseen, asumiseen ja ruokaan liittyvällä ilmastoteolla voi jopa puolittaa oman hiilijalanjälkensä. Kampanjaan voi ilmoittautua ja kertoa oman ilmastotekonsa osoitteessa www.wwf.fi/earthhour