Luonnon ja ihmisen sopusointua etsivä järjestö juhlii 50 vuottaan

Maailman laajin ympäristöjärjestö WWF (Maailman luonnonsäätiö) täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Järjestö on tänä aikana laajentanut toimintaansa sarvikuonojen ja merikotkan suojelusta kestävien kulutusvalintojen ja ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen. WWF on myös kasvattanut verkostonsa toimimaan yli sadassa maassa, kaikilla mantereilla ja hankkinut seitsemän miljoonaa yksityistä ja yritystukijaa.

”WWF:ssä vuosia sitten tehty päätös, että luonnon suojelun lisäksi on tärkeää vaikuttaa yritysten toimintatapoihin ja ihmisten tapaan elää, on osoittautunut oikeaksi. Seuraavien 50 vuoden aikana meidän on vain onnistuttava entistä paremmin”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri, KTT Liisa Rohweder.

WWF:n syntymän aikoihin maapallon väkiluku oli noin kolme miljardia, nyt lähes seitsemän miljardia, ja 50 vuoden kuluttua ihmisiä arvioidaan olevan 9,5 miljardia.  Luonnonvarojen kulutus on kasvanut siten, että maapallon ihmiset kuluttavat nyt yhden vuoden aikana maapallon puolentoista vuoden aikana tuottamat resurssit.

Alkuperäisen luonnon suojelusta liikkeelle lähtenyt WWF on laajentanut toimintakenttäänsä ympäristöongelmien muuttaessa luonnettaan.

”Nykyään avainkäsite luonnon monimuotoisuuden lisäksi on ihmiskunnan ekologinen jalanjälki; jos sitä ei pystytä pienentämään, ei luontokaan voida suojella”, Liisa Rohweder toteaa.

”Kulutustottumustemme ja elintapojemme on muututtava pikaisesti, jotta voimme turvata sekä luonnon monimuotoisuuden että hyvän elämän kaikille ihmisille. Myös yritysten on muutettava toimintatapojaan, ’business as usual’ ei ole enää vaihtoehto.”

Alun perin brittiläisten herrasmiesten luonnonsuojelukerhosta liikkeelle lähtenyt järjestö on muuttanut myös toimintatapojaan ja kiinnostaa nykyään ihmisiä laajasti; esimerkiksi maaliskuussa vietettyyn maailmanlaajuiseen Earth Hour -ilmastotapahtumaan osallistui satoja miljoonia ihmisiä 134 maassa ja tuhansissa kaupungeissa.

Juhlavuoden teemana metsät

WWF juhlii 50-vuotissyntymäpäiviään metsäteeman puitteissa. Kansainvälisesti WWF:n tavoitteena on saada maailman metsäkato pysäytettyä vuoteen 2020 mennessä. WWF:n juhlavuoden Living Forests -raportin mukaan jopa yli 230 miljoonaa hehtaaria maailman metsiä on vaarassa hävitä vuoteen 2050 mennessä, jos riittäviin toimenpiteisiin ei ryhdytä välittömästi.

Suomessa huomion kohteena on suomalaisen metsäluonnon monimuotoisuus ja sen väheneminen. WWF:n tavoitteita ovat muun muassa Etelä-Suomen metsien suojelun resurssien turvaaminen, metsänhoitotapojen monipuolistaminen sekä se, että merkittävät suuret suomalaiset metsienomistajat siirtyvät kestävän FSC (Forest Stewarship Council) -standardin käyttöön metsätaloudessa.

WWF Suomi työskentelee myös metsäkadon pysäyttämiseksi ja kestävien elinkeinojen luomiseksi ihmisille Borneolla, Tansaniassa, Nepalissa ja Bhutanissa ulkoasiainministeriön tuella.

Metsäseminaari verkossa

WWF Suomi järjestää juhlavuoden puitteissa erilaisia tapahtumia, seminaareja ja tuottaa selvityksiä ja raportteja.

Torstaina 5.5. WWF Suomi isännöi Sanomatalossa kansainvälisen WWF:n Pulp and Paper Industry -seminaaria, jossa pohditaan usean nimekkään alustajan ja keskustelijan voimin sitä, miten metsien suojelu ja yhä kasvava kuitujen ja paperin kysyntä maailmassa voidaan yhdistää. Seminaarin keskusteluista kerätään materiaalia kansainvälisen WWF:n laajaan, Living Forests -metsäraporttiin, josta on julkaistu ensimmäinen osa ja joka kokonaisuudessaan valmistuu ensi vuoden alussa.

Seminaaria voi seurata suorana verkossa torstaina 5.5. kello 14–17 osoitteessa www.soundbite.fi/streaming/wwf.

Upeat metsäkuvat Sanomatalossa

Kansalaiset voivat tutustua WWF:n metsäaiheiseen valkokuvanäyttely Sanomatalon Käytävägalleriassa 3.–15.5.2011. Useiden kuvaajien yhteisnäyttelyssä on kuvia suomalaisesta metsästä, Borneon sademetsistä ja Nepalin luonnosta.

Näyttelyn kuviin voi tutustua myös verkkonäyttelyssä: www.wwf.fi/metsavuosi tai https://picasaweb.google.com/117822747327425418391/WWFNMetsavuosi2011#.

pääsihteeri Liisa Rohweder, WWF Suomi, 040 840 7461
suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF Suomi, 040 585 0020

Lisää tietoa:
www.wwf.fi/metsavuosi

WWF:n onnistumisia matkan varrelta

1962              WWF auttaa perustamaan tutkimusaseman Galápagossaarille.

1963              WWF perustaa Tansaniaan opiston, jossa koulutetaan Afrikan luonnon asiantuntijoita.

1969              WWF ja Espanjan hallitus ostavat maata ja perustavat Coto Doñanan kansallispuiston, kosteikkoluonnon aarrepaikan.

1972              WWF käynnistää Operaatio Tiikerin, maailmanlaajuisen kampanjan tiikerien suojelemiseksi. Uhanalainen tiikeri sai Intiassa useita suojelualueita.

1972              WWF Suomi perustetaan pelastamalla merikotkat sukupuutolta.

1975              WWF kampanjoi sademetsien puolesta.

1976              WWF:n The Seas Must Live -kampanja merien puolesta alkaa.

1982              Kaupallinen valaanpyynti kielletään.

1989              WWF kehittää järjestelmää, jossa kehitysmaat saavat anteeksi velkojaan suojelemalla luontoa.

1989              WWF auttaa Kiinaa laatimaan pandalle ensimmäisen kansallisen suojelusuunnitelman.

1992              YK:n kokouksessa Rio de Janeirossa solmitaan sopimus luonnon monimuotoisuuden suojelusta.

1993              Kansainvälinen Hyvän metsänhoidon neuvosto FSC perustetaan WWF:n myötävaikutuksella.

1996              Kestävän kalastuksen MSC-sertifikaatti tulee käyttöön.

1997              WWF vaikuttaa vahvasti Kioton ilmastosopimuksen syntymiseen.

1998              WWF julkaisee ensimmäisen Living Planet -raporttinsa ihmisen vaikutuksesta luonnonvaroihin.

2003              WWF Suomi perustaa vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot.

2009              Kaakkois-Aasian Korallikolmio, maailman monimuotoisin elinympäristö, suojellaan.

Vuosi 2011 on YK:n kansainvälinen metsävuosi. WWF:n tavoitteena on pysäyttää maailman metsäkato; Suomessa työskentelemme metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Tavallisten ihmisten lahjoitukset mahdollistavat WWF:n työn myös metsien hyväksi. Erilaisia tukitapoja internetissä: www.wwf.fi.