Luonnonsuojelujärjestöiltä esitys suojelunarvoisista luontokohteista valtion mailla

WWF Suomi, Luonto-Liitto, Suomen luonnonsuojeluliitto, Greenpeace ja BirdLife Suomi ovat kartoittaneet valtion mailla sijaitsevia arvokkaita metsä- ja suoalueita, joita järjestöt nyt esittävät suojeltaviksi. Suojeluesityksessä on mukana yli 500 kohdetta eri puolilta Suomea.

Merkittävässä osassa kohteista on tehty maastokartoitukset vapaaehtoisvoimin. Suojeluesityksessä kohteet on yksilöity, kuvailtu ja rajattu kartalle. Kyseessä on laajamittaisen työn tulos, jolla järjestöt pyrkivät edistämään metsien suojelua valtion mailla.

Esitys on erittäin ajankohtainen, sillä osana METSO-ohjelman täydentämistä Metsähallituksen on valmisteltava ensi vuonna esitys valtion maiden uusista suojelukohteista. Monilla esitetyillä kohteilla on myös merkittäviä soidensuojeluarvoja, mikä palvelee lähivuosina toteutettavaa soidensuojeluohjelman täydennystä.

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita kuulemaan lisää esityksestä järjestöjen yhteiseen tiedotustilaisuuteen, jossa esitys luovutetaan Metsähallitukselle. Tilaisuus järjestetään keskiviikkona 17. lokakuuta kello 910 Helsingissä, Lintulahdenkatu 10:n auditoriossa.

Mukana tilaisuudessa ovat metsäasiantuntija Panu Kunttu WWF Suomesta, metsävastaava Lauri Kajander Luonto-Liitosta, suojeluasiantuntija Sini Eräjää Suomen luonnonsuojeluliitosta, metsävastaava Matti Liimatainen Greenpeacesta ja suojeluasiantuntija Tero Toivanen BirdLife Suomesta.

Tarjoilun järjestämiseksi pyydämme ilmoittautumisia viimeistään 16.10. kello 12 WWF Suomen tiedottaja Katja Nuorvalalle, 040 592 6532, katja.nuorvala@wwf.fi.

Lämpimästi tervetuloa!

Inbjudan till presskonferens 17.10.2012

Naturskyddsorganisationerna publicerar sitt förslag till skyddsvärda naturobjekt på statens marker

WWF Finland, Luonto-Liitto, Finlands naturskyddsförbund, Greenpeace och BirdLife Finland har kartlagt värdefulla skogs- och myrmarksområden på statens marker, vilka organisationerna nu föreslår att ska skyddas. I skyddsförslaget finns över 500 objekt på olika håll i Finland.

I en betydande del av dessa objekt har terrängkartläggningen gjorts med frivilliga krafter. Objekten i skyddsförslaget har specificerats, beskrivits och avgränsats på kartan. Det är fråga om resultatet av ett omfattande arbete, genom vilket organisationerna strävar efter att främja skyddet av skogar på statens marker.

Förslaget är mycket aktuellt, eftersom Forststyrelsen som en del av kompletteringen av METSO-programmet under nästa år ska förbereda ett förslag om nya skyddsobjekt på statens marker. Många av de föreslagna objekten har också betydande värden för skyddet av myrmarker, vilket tjänar kompletteringen av skyddsprogrammet för myrmarker som ska genomföras under de närmaste åren.

Massmedierna är välkomna att höra mer om förslaget vid organisationernas gemensamma presskonferens, där förslaget överlåts till Forststyrelsen. Presskonferensen arrangeras onsdagen den 17 oktober kl. 9–10 i auditoriet på Fågelviksgatan 10 i Helsingfors.

På presskonferensen medverkar skogsexpert Panu Kunttu från WWF Finland, skogsansvarig Lauri Kajander från Luonto-Liitto, skyddsexpert Sini Eräjää från Naturskyddsförbundet, skogsansvarig Matti Liimatainen från Greenpeace och skyddsexpert Tero Toivanen från BirdLife Finland.

För att ordna traktering ber vi om bindande anmälningar senast den 16 oktober kl. 12: informatör Katja Nuorvala, WWF Finland, 040 592 6532, katja.nuorvala@wwf.fi.

Varmt välkommen!