Mitä kuuluu apukinoskuuteille?

Äärimmäisen uhanalaisen saimaannorpan suojelemiseksi säädetty verkkokalastuskielto päättyy kesäkuun lopussa. Tervetuloa WWF Suomen ja Metsähallituksen järjestämään tilaisuuteen kuulemaan:

• Kuinka verkkokalastuskieltoa on noudatettu?
  • Mitä apukinoksiin syntyneille kuuteille kuuluu?
  • Miten poikasia voi parhaiten auttaa jatkossa?

Saimaannorpan kuuttien elämän alkutaival on ollut poikkeuksellisen raskas. Leudon ja vähälumisen talven takia norpille ei ollut tarjolla luontaisia pesäkinoksia. Vapaaehtoisten kolaamat apukinokset pelastivat norpan pesinnän, mutta kuutteja uhkaa yhä mm. hukkuminen verkkoihin.

Tiedotustilaisuudessa Metsähallituksen Saimaannorppa-LIFE-hankkeen projektipäällikkö Raisa Tiilikainen kertoo verkkokalastuskiellon noudattamisesta. WWF puolestaan julkaisee En kalasta verkoilla -diplomin, jonka voi saada sitoutumalla kalastamaan norppaystävällisillä pyyntimenetelmillä Saimaan alueella. WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen luovuttaa tilaisuudessa ensimmäisen diplomin norpan tosiystäväksi tunnustautuvalle savonlinnalaiselle taiteilijalle ja kulttuurivaikuttajalle.

Paikka ja aikataulu:

Tiedotustilaisuus järjestetään torstaina 26. kesäkuuta klo 9.30 Savonlinnassa, Olavinlinnan Linnantuvassa. Tilaisuudessa on aamiaistarjoilu.

Ilmoittautumiset 25.6.2014 klo 14.00 mennessä:

Joonas Fritze
joonas.fritze@wwf.fi