Näyttelijä Ville Haapasalo julistaa saimaannorpan pesärauhan

WWF Suomen perinteinen saimaannorpan pesärauha julistetaan Lappeenrannassa 12. helmikuuta. Tänä vuonna julistus kuullaan kahdella kielellä: näyttelijä Ville Haapasalo julistaa pesärauhan sekä suomeksi että venäjäksi. Pesärauhan julistuksen kautta pyritään tällä kertaa tavoittamaan erityisesti Saimaan seudulla matkailevia ja mökkeileviä venäläisiä ja heitä palvelevia matkailuyrittäjiä.

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita pesärauhan julistustilaisuuteen tiistaina 12. helmikuuta kello 9.30 alkaen. Tilaisuus järjestetään Lappeenrannan Kasinolla osoitteessa Ainonkatu 10.

Pesärauhan julistuksen lisäksi tilaisuudessa kerrotaan ajankohtaisia saimaannorpan kuulumisia, julkistetaan WWF:n tuore venäjänkielinen esite saimaannorpasta ja sen suojelusta sekä kuullaan musiikkiesityksiä.

Paikalla ovat Ville Haapasalon lisäksi suojelujohtaja Jari Luukkonen WWF Suomesta, suojelubiologi Tero Kokkonen Metsähallituksesta, projektijohtaja Antti Tuomaala Lappeenrannan matkailusta sekä Itä-Suomen suomalais-venäläisen koulun kuoro.

Tilaisuuteen toivotetaan tervetulleiksi myös kaikki kiinnostuneet kansalaiset ja matkailuyrittäjät.

Tiedotusvälineiltä pyydämme ilmoittautumisia viimeistään 8.2. kello 12 tiedottaja Katja Nuorvalalle: 040 592 6532, katja.nuorvala@wwf.fi.

Tiedoksi toimituksille:

Saimaannorppa on yksi maailman uhanalaisimmista hylkeistä. Kannan kooksi arvioidaan nykyisin noin 310 yksilöä. WWF on suojellut norppaa 1970-luvun lopulta saakka ja julistanut sille pesärauhan vuodesta 1993 asti.