Presidentti Tarja Halonen valitsee WWF:n Vuoden luontokirjan kolmen finalistin joukosta

WWF Suomen Vuoden luontokirja 2012 -kilpailu on edennyt finaaliin. Tänä vuonna finalisteista voittajateoksen valitsee WWF:n suojelija, presidentti Tarja Halonen. Kaikissa jatkoon päässeissä kirjoissa luonnonsuojelullinen sanoma on vahvasti esillä. Voittaja julkistetaan joulukuun alussa. WWF on valinnut Vuoden luontokirjan vuodesta 1978.

”On todella hienoa, että kirjoja tuli tänäkin vuonna niin monta. Se on selvä osoitus tekijöiden ja kustantajien sitoutumisesta luonnon- ja ympäristönsuojeluun. Ehdokkaiden joukosta nousi selvästi edukseen kolme teosta, jotka ovat kaikki raikkaita ja kertovat tarinaa taidokkaasti myös kuvillaan. Valitut teokset edustavat hienosti uhanalaisia lajeja vedessä, maalla ja ilmassa”, kertoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Kolme Vuoden luontokirja 2012 -kilpailun jatkoon päässyttä kirjaa ovat:

Ahman kintereillä | Maahenki Oy
Kalavale – Tyhjenevä meri ja ihmiset sen rannalla | Into Kustannus
Valkoselkätikka | Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Viime vuoden voittajaksi valittiin Petri Keto-Tokoin ja Timo Kuuluvaisen kirjoittama teos Suomalainen aarniometsä.

Kilpailuun lähetettiin tänä vuonna kaiken kaikkiaan 27 teosta. Kilpailun esiraatiin kuuluivat WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder ja suojelujohtaja Jari Luukkonen. Lopullisen valinnan suorittaa presidentti Tarja Halonen.

Sini Tasanen, WWF Suomi, etunimi.sukunimi@wwf.fi, (09) 774 01040

WWF:n Vuoden luontokirja -kilpailu järjestetään tänä vuonna jo 35. kerran. Kilpailun valintakriteereinä on muun muassa, kuinka teos tukee luonnon- ja ympäristönsuojelun sanomaa, soveltuvuus "tavalliselle lukijalle" sekä teoksen ulkoasu. Kilpailuun voivat osallistua teokset, jotka on julkaistu 11.10.2011–10.10.2012. Teoksen tulee olla suomalaiskustanne, mutta kirjan ei tarvitse käsitellä suomalaista luontoa, vaan myös ulkomaisista kohteista kertova teos voi tulla valituksi.