Sadat miljoonat sammuttavat illalla valot ilmaston puolesta

Sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa sammuttavat tänään valot tunnin ajaksi WWF:n Earth Hour -ilmastotempauksessa klo 20.30–21.30. Maailman suurimpaan ilmastotapahtumaan on Suomessa tempauksillaan ilmoittautunut mukaan lähes 600 yhteisöä ja kymmeniä tuhansia yksityishenkilöitä. Maailman laajuisesti Earth Houria vietetään tänäkin vuonna jokaisella seitsemällä mantereella, 158 maassa ja yli 7000 kaupungissa.

Earth Hourin teemana on tänä vuonna arktinen alue ja sen eläimet. Ilmastonmuutos vaikuttaa voimakkaimmin juuri arktiseen alueeseen ja ahdingossa ovat etenkin lunta ja jäätä tarvitsevat eläimet.

Sammuttamalla valot tunnin ajaksi ihmiset voivat näyttää huolensa ilmastokriisistä ja vaatia päättäjiltä oikeita ja nopeita toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Yksi tärkeimmistä ilmastokriisin ratkaisuista on kestävästi tuotetun uusiutuvan energian, kuten tuuli- ja aurinkoenergian, lisääminen. WWF Suomi kerääkin suomalaisten nimiä aurinkoenergian lisäämistä vaativaan vetoomukseen, joka luovutetaan kevään aikana pääministeri Kataiselle”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Earth Hour järjestetään nyt kahdeksatta kertaa. Maailmalla useiden tunnetuttujen ikonisten rakennusten valot sammuvat tänään. Esimerkiksi Eiffel-tornin, Bosporin sillan, Lontoon Buckinghamin palatsin ja Moskovan Punaisen torin turhat valot sammutetaan. Earth Hour sammuttaa myös muun muassa New Yorkin Time Squaren ja Empire State Buildingin ja Sidneyn Oopperatalon. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa pimenee myös Karnakin temppeli Egyptin Luxorissa.

Suomessa Earth Hour sammuttaa valoja sadoista rakennuksista ympäri maan. Esimerkiksi Olympiastadionin tornin, Pasilan linkkitornin, Näsinneulan ja Helsingin päärautatieaseman kivimiesten lyhdyt sammuvat tänään tunnin ajaksi. Myös monet kaupungit sammuttavat paikallisten merkittävien rakennusten julkisivuvalaistuksen. Lisäksi Kirkkohallitus on kehottanut suomalaisia seurakuntia osallistumaan Earth Houriin sammuttamalla kirkkojen valaistuksia sekä järjestämällä kynttilähartauksia.

Earth Hourin tapahtumakartalle on ilmoittautunut Suomessa lähes 600 tempausta, joiden takana on yrityksiä, kuntia, kaupunkeja, oppilaitoksia ja järjestöjä. Valojen sammuttamisen ohella järjestetään lukuisia tapahtumia aina Hangosta Rovaniemelle. Earth Hour -iltaa voi viettää esimerkiksi konserteissa, ravintoloissa ja Earth Hour -näyttelyissä. Myös kynttiläuinteja, tuliesityksiä ja lyhtykulkueita järjestetään ympäri maan.
Yli 40 suomalaista kaupunkia ja kuntaa ottaa osaa maailman suurimpaan ilmastotapahtumaan. Lukuisat kaupungit järjestävät iltaohjelmaa kuntalaisille ja haastavat heidät mukaan toimimaan ilmaston hyväksi.

Tänä vuonna ennätysmäärä, lähes 80, koulua ja oppilaitosta on ottanut varaslähdön lauantaina vietettävään Earth Houriin. Monet oppilaitokset ovat viettäneet Earth Hour -teemaviikkoa, jossa ilmastoasiat ja arktinen teema ovat näkyneet opetuksessa ja tapahtumissa koko viikon ajan.

Narinkkatorilla poljetaan illalla sähköä esiintyjille

Helsingissä Narinkkatorilla järjestetään tänä iltana ilmainen Earth Hour -tapahtuma klo 19–22. Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen, WWF:n ja Ilmastoinfon järjestämä tapahtuma on Suomen ensimmäinen hiilivapaa keikka. Tapahtumassa esiintyvät muusikko Reino Nordin ja anarkistinen marssiorkesteri Bad Ass Brass Band.

Keikka on ainutlaatuinen, sillä yleisö tuottaa tapahtuman pa-laitteiston ja led-valaisujärjestelmän tarvitseman sähkön polkuvoimalla erityisvalmisteisilla polkupyörillä. Lisäksi keikka striimataan livenä nettiin samalla polkusähköllä. Illan kovimmat polkijat palkitaan.

Tiedoksi toimituksille:

WWF:n asiantuntijat ja WWF:n nuoret vapaaehtoiset ovat haastateltavissa Earth Hour -iltana 29.3. klo 19-22 WWF:n, Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ja Ilmastoinfon järjestämässä yleisölle avoimessa Earth Hour -tapahtumassa Narinkkatorilla.

Earth Hour -tapahtumat kartalla: www.wwf.fi/earthhour

WWF:n aurinkoenergiavetoomus: www.wwf.fi/earthhour