Suomalaisille paperituottajille tunnustusta läpinäkyvyydestä ja ympäristöystävällisyydestä

Suomalaisyhtiöt Metsä Board ja UPM on palkittu WWF:n kansainvälisessä paperintuottajille suunnatussa WWF Enviromental Paper Awards -vertailussa. Vertailussa tunnustusta annettiin kahdessa eri sarjassa, joista toisessa punnittiin toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja toisessa tuotannon ympäristöystävällisyyttä. Läpinäkyvyydestään kiitosta saivat seitsemän paperintuottajaa ja ympäristöystävällisyydestä 46 tuotemerkkiä ympäri maailmaa.

Vertailussa on kartoitettu sekä pehmopaperien että hienopaperien ympäristöystävällisyyttä. Suomalaisyhtiöistä sekä UPM että Metsä Board saivat tunnustusta toimitusketjunsa läpinäkyvyydestä. Yhtiöitä kiitettiin siitä, että suurimmasta osasta niiden paperilaaduista on saatavilla julkista tietoa tuotannon ympäristövaikutuksista.

”Läpinäkyvyyden lisääntyminen on yrityksiltä selvä viesti siitä, että ne parantavat sekä sosiaalista että ympäristövastuutaan. Olen ilahtunut tästä kehityksestä ja suomalaisyritysten tänään saamasta tunnustuksesta”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

UPM:n tuotteet ovat saaneet tunnustusta myös ympäristöystävällisyydestään yhdeksän muun tuottajan lisäksi. Sarjassa pisteytettiin yhtiöiden tuotteita niiden ilmasto-, metsä- ja vesistövaikutusten mukaan. Arvioinnissa on käytetty WWF:n kansainvälistä Check Your Paper -palvelua, jonka avulla voidaan tarkistaa paperituotteiden tuotannon vaikutuksia ympäristölle. Palvelun avulla kuka tahansa voi tarkistaa käyttämänsä paperin ympäristöystävällisyyden.

WWF:n Enviromental Paper Awardsissa tunnustusta saaneet (aakkosjärjestyksessä):

Toimitusketjun läpinäkyvyys

Arjowiggins Graphic
Lenzing Papier
Metsä Board
Mondi Uncoated Fine Papers
SCA Graphic
Steinbeis
UPM

Tuotteiden ympäristöystävällisyys (46 paperinimikettä seuraavilta valmistajilta)

Antalis McNaughton
Arjowiggins Graphic