Talkoolaiset suitsivat kurtturuusua Tammisaaren saaristossa

WWF Suomi ja Metsähallitus järjestävät liikkuvan talkooleirin Tammisaaren saaristossa 13. – 16. syyskuuta. Leiriläiset rantautuvat useille saarille raivaamaan rantakasvillisuutta kiusaavaa kurtturuusua. Leiri päättää WWF:n tämänvuotisen talkooleirikesän.

”Liikumme kolmella veneellä useissa saarikohteissa varusteet ja eväät mukanamme. Yhteensä nousemme noin 10 – 20 eri saarelle, joista osa on yksityisiä suojelualueita ja osa valtion omistuksessa”, kertoo leiriä vetävä suunnittelija Esko Tainio Metsähallituksesta.

Leirin 16 osallistujan työnä on Suomen luontoon kuulumattoman kurtturuusun poistoa. Leiriläiset myös siivoavat rantoja sellaisilla paikoilla, joille on kertynyt paljon roskaa.

Alun perin Koillis-Aasiasta kotoisin oleva kurtturuusu (Rosa rugosa) yleistyi Euroopassa 1800-luvulla puutarha- ja koristekasvi-istutusten myötä. Kurtturuusu on uhka rantaluonnolle koko Itämeren alueella. Hiekkarannalle asetuttuaan se pystyy levittäytymään läpitunkemattomiksi tiheiköiksi ja syrjäyttämään täysin alkuperäisen merenrantalajiston.

”Kurtturuusun torjunnassa pienimmät taimet voidaan kiskoa käsin irti maasta. Kookkaammat yksilöt leikataan esimerkiksi oksasaksilla tai raivaussahalla tyveä myöten alas. Sen jälkeen pyritään kaivamaan juurakko kokonaan pois maasta. Torjuntaa seuraavina vuosina kitketään kasvupaikoilta maahan jääneistä juurenpätkistä vesovat uudet versot, kunnes kurtturuusut häviävät”, Tainio kertoo.

WWF:n talkooleirikesä päättyy

Tammisaaren saariston leiri on yhdeksäs ja viimeinen WWF Suomen tämän kesän talkooleireistä. Kesän aikana on järjestetty viisi pitkää ja neljä lyhyempää leiriä. Leirien ohjelmassa on ollut muun muassa katajan raivausta, risusavottaa, niittämistä ja aidan tekoa.

”Kesän leirit ovat olleet erittäin onnistuneita. Talkoita on pidetty eri puolilla Suomea, ja jokaisella leirillä on päästy tavoitteisiin. Edes kuluneen kesän vaihtelevat säät eivät ole häirinneet leiriläisten reipasta talkoomieltä”, kertoo kenttäkoordinaattori Teemu Niinimäki WWF Suomesta.

Kesän leirit ovat olleet osa nyt päättyvää WWF:n ja Suomen Kulttuurirahaston yhteistyöhanketta, joka on mahdollistanut uhanalaisten perinneympäristöjen tehokkaamman hoidon talkooleireillä. Kolmivuotisen hankkeen aikana on järjestetty yhteensä 28 leiriä.

Suunnittelija Esko Tainio, Metsähallitus, 040 538 1637

Kenttäkoordinaattori Teemu Niinimäki, WWF Suomi, 050 524 3206

Tiedoksi toimituksille:

WWF Suomi on järjestänyt talkooleirejä vuodesta 1977, ja joka kesä yli 150 vapaaehtoista tekee leireillä konkreettista luonnonsuojelutyötä. Tähän mennessä on pidetty yhteensä lähes 190 talkooleiriä, joille on osallistunut lähes 3000 henkeä.

WWF Suomen talkooleireistä kerrotaan osoitteessa www.wwf.fi/talkooleirit. Käytännönläheinen opas talkooleirien järjestämisestä on luettavissa täällä: http://www.wwf.fi/mediabank/2324.pdf.