Thaimaan poliisi löysi turistikohteista toistakymmentä laitonta norsua

Thaimaan poliisi on takavarikoinut suosituissa turistikohteissa lähes kaksikymmentä norsua, joita epäillään laittomasti pyydystetyiksi. Norsuja löydettiin suomalaistenkin suosimilta turistialueilta Ko Changilta, Phang Ngasta, Phuketista ja Krabilta. Viranomaisten mukaan norsut ovat olleet villejä ja ne on pyydystetty laittomasti Myanmarista, josta ne on salakuljetettu Thaimaahan. Operaatio oli osa Thaimaan poliisin laitonta villieläinkauppaa koskevaa tutkintaa.

Viranomaiset epäilevät, että villit norsut on koulutettu Thaimaassa ja rekisteröity tämän jälkeen väärennetyillä todistuksilla. Poliisi on pidättänyt kaksi miestä, joiden epäillään väärentäneen rekisteröintitodistuksia. Miesten hallusta löytyi lähes 70 väärennettyä todistusta.

Sekä Thaimaa että Myanmar ovat uhanalaisten lajien kansainvälistä kauppaa säätelevän CITES:n jäseniä. CITES:n sopimus kieltää norsujen kaupan maiden välillä.

“On hienoa, että Thaimaan viranomaiset puuttuvat laittomaan kauppaan. Maaliskuussa Bangkokissa järjestetyssä CITES-kokouksessahan Thaimaan pääministeri ilmoitti valtion jo sitoutuvan norsunluukaupan lopettamiseen”, sanoo WWF Suomen kansainvälinen kehitys -ohjelman päällikkö Sami Tornikoski.

Villien norsujen vangitseminen on ollut Thaimaassa kiellettyä 1970-luvulta asti. Vankeudessa syntyneet norsut pitää maan lain mukaan rekisteröidä 8-vuotiaina. Rekisteröinnin jälkeen norsuja voidaan myydä ja käyttää kaupallisesti esimerkiksi turismissa. Järjestelmä on aiheuttanut kuitenkin sen, että villejä norsunpoikasia vangitaan ja ne rekisteröidään laittomasti vankeudessa syntyneinä poikasina.

WWF:n ja Maailman luonnonsuojeluliiton (IUCN) yhteisen asiantuntijaorganisaatio TRAFFIC:n mukaan vuosien 1980 ja 2005 välillä ainakin 240 villiä norsua on kuljetettu laittomasti Myanmarista Thaimaahan.

Ohjelmapäällikkö Sami Tornikoski, WWF Suomi, 040 533 4399