WWF: Suomen aurinkoenergiapolitiikka korjattava budjettiriihessä

Suomen aurinkoenergiapolitiikan heikkoudet ovat nousseet julkiseen keskusteluun elokuun lopun budjettiriihen alla. WWF vaatii, että hallitus korjaa aurinkoenergiapolitiikan pahimmat puutteet elokuun budjettiriihessä. Käytännössä tämä tarkoittaa aurinkosähkön verotusta koskevan lain tulkinnan selkeyttämistä sekä aurinkoenergian ottamista mukaan tukijärjestelmien piiriin. WWF on tyytyväinen siitä, että aurinkoenergiapolitiikan puutteet ovat nousseet hallituksen asialistalle ja että niiden korjaaminen otetaan vakavasti.

Aurinkosähkön tuotanto on tavalliselle kotitaloudelle kannattavaa vain, jos se pystyy itse kuluttamaan tuottamansa sähkön. Tällöin kuluttaja säästää sähkön hinnan lisäksi sähkön siirtomaksun. Jos aurinkosähköä tuottava kotitalous myy sähköä jakeluverkkoon, se saa siitä korvaukseksi vain sähkön hinnan. Sähkön hinta ja sähkön siirto maksavat kotitalouksille suunnilleen yhtä paljon, jolloin kotitalous saa verkkoon myymästään sähköstä vain noin puolet siitä hinnasta, jonka se maksaa verkosta ostetusta sähköstä. Esimerkiksi, jos kotitalon paneelit tuottavat päivällä kirkkaalla säällä ylimääräistä sähköä myyntiin, sen tuotto ei riitä kattamaan saman sähkömäärän ostoa hämärään ilta-aikaan.

”Jos aurinkosähköä tuottava kotitalous saisi korvausta esimerkiksi vuositasolla tuottamastaan sähköstä, vähennettynä vuoden sähkönkulutuksella, olisi sähkön tuottaminen kotitalouksille jo nyt taloudellisesti kannattavaa. Ainakin yksi suomalainen sähköyhtiö toimii jo nyt näillä ns. nettomittaroinnin kaltaisilla periaatteilla”, sanoo WWF Suomen ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas.

Valtiovarainministeri Antti Rinne sanoi maanantaina 18.8.2014 Ylen uutisten haastattelussa, että hallituksen piirissä on keskusteltu nettomittaroinnista. WWF otti tiedon innolla vastaan.

”WWF on kampanjoinut yli vuoden aurinkoenergian tukijärjestelmän puolesta. Reilut 21 000 suomalaista on allekirjoittanut vetoomuksen asian puolesta. Hyvin toteutettuna kansallinen nettomittarointivelvoite tekisi aurinkosähkön tuotannosta taloudellisesti kannattavaa suomalaisille kotitalouksille. On hienoa että hallitus on keskustellut aiheesta budjettiriihen alla, ja toivommekin, että suomalainen aurinkoenergiasektori saa vihdoin kaivatun piristysruiskeen ja markkinat lähtevät täälläkin käyntiin”, Kangas lisää.

Tukijärjestelmän puutteen lisäksi suomalaisia aurinkoenergiahankkeita on hidastanut esimerkiksi tullin uusi laintulkinta yli 50 kilovolttiampeerin aurinkovoimaloiden sähköverovelvollisuudesta. Nyt kaikki yli 50 kvA:n aurinkoenergian tuottajat joutuvat maksamaan veroa kaikesta tuottamastaan energiasta, jos sähköä siirtyy tuottajalta yhtään verkkoon. Pientuotannon ylärajaksi määritellään kuitenkin sähkömarkkinalaissa 2000 kvA. Aurinkosähkön verotuksen uuden tulkinnan vuoksi suuret aurinkosähköinvestoinnit ovat tänä vuonna hiipuneet.

”On käsittämätöntä, että uusiutuvan energian pientuottajia rasitetaan verovelvollisuudella, jota ei esimerkiksi vastaavan kokoisen kivihiilivoimalan kohdalla olisi. Aurinkosähköinvestointeja on peruttu tai niiden kokoluokkaa on jouduttu pienentämään tullin uuden verotulkinnan vuoksi. Tämä ongelma on helppo korjata budjettiriihessä”, sanoo Kangas.

Ylen uutinen: http://yle.fi/uutiset/rinne_aurinkoenergian_verotuksesta_lakia_pitaa_muuttaa/7416940

Ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas, WWF Suomi, 045 6318353, hanna-liisa.kangas@wwf.fi