WWF:n konsertti kokoaa tunnetut esiintyjät auttamaan Itämerta

Helsingin Tavastia-klubille kokoontuu 14. toukokuuta upea joukko artisteja ja muita esiintyjiä auttamaan Itämerta. Mukana ovat muun muassa Tuure Kilpeläinen, Mikko ”Peltsi” Peltola ja Krista Kosonen, joille kaikille kaunis mutta sairas lähimeremme on tärkeä. Itämeri-konsertin tuotolla tuetaan WWF Suomen työtä Itämeren hyväksi. Samalla juhlitaan 10 vuotta täyttäviä WWF:n vapaaehtoisia öljyntorjuntajoukkoja.

Muusikko Tuure Kilpeläinen esiintyy WWF:n Itämeri-konsertissa Kaihon Karavaanin kanssa. Itämeri ja sen ongelmat, kuten sinilevä, ovat kesälomiaan Saaristomerellä viettävälle Kilpeläiselle tuttuja.

”Miksi meidän täytyy tyriä niin, että ympäristö kärsii? Itämeri on meidän meremme, ei meillä muuta ole! Sitä täytyy vaalia, se on ainutlaatuinen ja monimuotoinen”, Kilpeläinen sanoo.

”Itämeri on lähimereni, ja se merkitsee minulle paljon. Itämeri on arvokas virkistyskohde meille monille. En ymmärrä, miksi ihminen on kovin välinpitämätön luonnon suhteen”, toteaa puolestaan toimittaja Mikko ”Peltsi” Peltola, joka juontaa Itämeri-konsertin.

Näyttelijä Krista Kosonen on mukana konsertissa videon välityksellä: hänen Putous-hahmonsa Kristoffer Taxfree antaa konserttiyleisölle Itämeren tilaa luotaavan raportin suoraan terminaalista.

”Olen viettänyt lapsuuden kesäni saaristossa. Minut tekee surulliseksi se ajatus, että seuraavat sukupolvet eivät voisi enää polskutella siellä tulevaisuudessa. Kuulun WWF:n öljyntorjuntajoukkoihin, koska haluan olla auttamassa, jos pahin tapahtuu. Toivon, että joukkojen ei koskaan tarvitse olla tositoimissa”, Kosonen kertoo.

Itämeri-konsertissa esiintyvät myös muun muassa Hanna Pakarinen, Vuokko Hovatta jaTeleks.

Konsertti järjestetään WWF:n 10 vuotta täyttävien vapaaehtoisten öljyntorjuntajoukkojen kunniaksi, ja sen tuotolla tuetaan joukkojen toimintaa osana WWF:n Itämeri-työtä. Öljyntorjuntajoukkoihin kuuluu noin 6500 suomalaista, jotka ovat valmiina auttamaan viranomaisia öljyvahingon jälkeisessä rantojen puhdistuksessa ja öljyyntyneiden eläinten hoidossa.

Kun WWF Suomi perusti vuonna 2003 vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot, ne olivat ainoat laatuaan koko maailmassa. Malli on sittemmin innostanut perustamaan vastaavat joukot Norjaan, Viroon ja Venäjälle.

Tavastian ovet avautuvat 14.5. kello 19. Illan aluksi tarjolla on tietoa Itämerestä ja sen suojelusta. Konserttivieraat voivat myös kokeilla öljyntorjuntavarusteita ja ilmoittautua mukaan vapaaehtoisiin öljyntorjuntajoukkoihin. Artistit nousevat lavalle kello 21 alkaen.

Liput WWF:n Itämeri-konserttiin: ennakkoon 15 euroa Tiketin myyntipisteistä ja verkkokaupasta, http://www.tiketti.fi, ovelta 18 euroa.

Lisää tietoa WWF:n työstä Itämeren hyväksi: http://wwf.fi/itameri.

Konsertissa Itämerta auttamassa: Kaiho Booking, Tiketti, Tavastia, Niemi Palvelut, Tallink Silja ja Canon.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Tiedottaja Katja Nuorvala, WWF Suomi, 040 592 6532, katja.nuorvala@wwf.fi

Tiedotusvälineet voivat käyttää liitteenä olevia kuvia tämän uutisen yhteydessä. Kuvia käytettäessä on mainittava kuvaajatieto. Kristoffer Taxfree -kuva: Antti Haavisto / WWF, muut kuvat: Katja Nuorvala / WWF.