WWF:n raportti: Eläimillä ja puulla käydään miljardien arvoista laitonta kauppaa

WWF:n tänään julkaiseman raportin mukaan villieläimillä ja niiden osilla sekä laittomalla puutavaralla käytävän kaupan arvo on yli 14 miljardia euroa vuodessa. Suurempia laittoman kaupan muotoja ovat vain huumekauppa, väärennöksillä käytävä kauppa ja ihmiskauppa.

”Salametsästys ja laiton kauppa aiheuttavat vakavia seurauksia. Ne eivät pelkästään aja lajeja sukupuuttoon, vaan tuhoavat paikallisten asukkaiden elinkeinot ja ajavat ihmisiä köyhyyteen”, sanoo Sami Tornikoski, WWF Suomen Kansainvälinen kehitys -ohjelman päällikkö.

Laitonta kauppaa ylläpitävät kansainväliset rikollisjärjestöt. WWF:n teettämän raportin mukaan kaupasta saadut rahat päätyvät usein aseisiin sekä kapinallisjoukkojen ja terrorismiin liittyvien toimien rahoittamiseen.

”Valtioiden on puututtava villieläimillä käytävään kauppaan ja sen ylläpitämään salametsästykseen välittömästi. Kyse ei ole pelkästään luonnonsuojelusta vaan kansallisen turvallisuuden takaamisesta”, Tornikoski sanoo.

Raporttia varten haastateltiin ministeriöiden ja kansainvälisten järjestöjen edustajia kolmestatoista maasta. Vastaajien mukaan puutteellinen lakien toimeenpano helpottaa rikollisjärjestöjen toimintaa. Lisäksi kysyntä laittomille tuotteille on kasvanut, koska niitä on entistä helpompi hankkia internetin välityksellä.

Esimerkiksi Sudanissa norsuja on salametsästetty käsikranaatein, ja myös puolisotilaalliset janjaweed-joukot ovat osallistuneet salametsästykseen. Rikollisryhmät ovat raskaasti aseistautuneita, eivätkä epäröi käyttää väkivaltaa, jos kohtaavat vastarintaa. He toimivat maiden rajoista piittaamatta ja kehittävät toimintaansa jatkuvasti, jotta eivät joutuisi syytteisiin teoistaan.

Etelä-Afrikassa sarvikuonojen salametsästys lisääntyi 3000 prosenttia vuosien 2007 ja 2011 välillä. Tänä vuonna alueella on salametsästetty jo ennätyksellisesti 588 sarvikuonoa. Varovaisten arvioiden mukaan viime vuonna salametsästettiin 25 000 norsua pelkästään niiden syöksyhampaiden takia. Tämä tapahtui siitä huolimatta, että kansainvälinen norsunluukauppa kiellettiin vuonna 1989.

WWF kampanjoi parhaillaan koko maailmanlaajuisen verkostonsa voimalla salametsästyksen pysäyttämiseksi.

Kansainvälinen kehitys -ohjelman päällikkö Sami Tornikoski, WWF Suomi, 040 533 4399

Englanninkielinen raportti: http://awsassets.panda.org/downloads/wwffightingillicitwildlifetrafficking_lr.pdf

WWF Suomen verkkosivut: wwf.fi/salametsastys