WWF:n raportti: Helsingissä vain uusiutuvaa energiaa vuonna 2030

Helsingin kivihiili on mahdollista korvata täysin uusiutuvilla energialähteillä vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvaan energiaan siirtyminen ei ole ilmaista, mutta se maksaa itsensä takaisin säästettyinä polttoainekustannuksina. Helsingissä kustannukset muuttuvat hyödyiksi samaiseen vuoteen 2030 mennessä, kertoo tänään Maailman ympäristöpäivänä julkistettava Eroon fossiilisista – uusiutuvan energian tulevaisuus suomalaisessa kaupungissa -raportti.

”Suomalaisissa kaupungeissa on mahdollista lopettaa fossiilisten polttoaineiden käyttö. Energiatehokkuuden parantaminen on tärkeä osa ratkaisua. Paikallinen uusiutuva energia tarkoittaa pienempiä päästöjä, työpaikkoja ja parempaa energiaomavaraisuutta. Esimerkiksi Helsingissä kivihiili voidaan korvata kestävästi aurinko-, tuuli- ja bioenergialla sekä maalämmöllä. Kalleimpina vuosina siirtymä maksaa noin kaksi euroa päivässä jokaista helsinkiläistä kohden, mutta ajan myötä kustannukset kääntyvät hyödyiksi”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Tahtoa muutokseen myös löytyy: Energiateollisuus ry:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset haluaisivat lisätä selvästi uusiutuvilla luonnonvaroilla tuotetun energian määrää. Yhdeksän kymmenestä kyselyyn vastanneesta halusi lisätä aurinkoenergian ja tuulivoiman osuutta tuotannossa. Myös biopolttoaineiden käytön lisäämistä kannatti valtaosa, kun taas esimerkiksi kivihiilen käytön tyrmäsi selvä enemmistö.

Tästä huolimatta Suomi on muita EU-maita jäljessä tuuli- ja aurinkoenergian investoinneissa ja rakentamisessa. Esimerkiksi jokaista saksalaista kohden on noin 150-kertaisesti aurinkopaneeleita suomalaisiin verrattuna. Ruotsin tuulivoimakapasiteetti on puolestaan kolmetoistakertainen Suomeen verrattuna.

”Suomen olosuhteet ovat hyvät sekä tuuli- että aurinkoenergian tuottamiseen ja maassamme kehitettävät aurinkoenergiatuotteet ovat maailman huippua. Hyvillä keksinnöillä ei ole mitään merkitystä, ellei niitä kaupallisteta ja saada markkinoille. Tällä hetkellä näin ei tapahdu, koska meillä ei ole toimivia kotimarkkinoita. Muutokseen vaadittava tekniikka on jo olemassa, enää on kyse tahdosta”, toteaa WWF Suomen ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas.

WWF:n maailmanlaajuisen, nuorten kaupunkilaisten vetämän Näytä voimasi -kampanjan Suomen osuus käynnistyy Maailman ympäristöpäivän jameilla Karhupuistossa. Kampanjan aikana kerätään nimiä vetoomukseen, jossa vaaditaan, että aurinkoenergian tuottaminen tulee myös tavallisille ihmisille kannattavaksi Suomessa. Lisäksi kampanja haastaa kaupungit ja yritykset tuuli- ja aurinkoenergiainvestointeihin.

Tiedoksi toimituksille:

Kampanjan ilmainen avajaistempaus järjestetään tänään klo 14-20 Helsingin Karhupuistossa Kalliossa. Luvassa mm. live-musiikkia ja katutaidetta. Paikalla sekä nuorten kampanjatiimi että WWF:n edustajia. Tervetuloa!

Lisää tietoa kampanjasta:

www.wwf.fi/näytävoimasi

WWF:n kaupunkienergiaraportti 2013: Eroon fossiilisista – uusiutuvan energian tulevaisuus suomalaisessa kaupungissa

Kuvia kampanjasta ja nuorista kampanjatiimiläisistä median käyttöön ( Kuvat: Aki-Pekka Sinikoski/WWF Suomi)

WWF Suomen ilmastovastaava Hanna-Liisa Kangas p. 045 631 8353