WWF:n vapaaehtoiset puhdistavat rantoja Raahen öljyonnettomuuden jäljiltä

Raahessa on aloitettu rantojen puhdistus perjantaina sattuneen öljyonnettomuuden jäljiltä. Onnettomuudessa Rautaruukin tehtaalta pääsi vuotamaan yhteensä noin 13 tonnia raskasta polttoöljyä, josta 3-5 tonnia päätyi vesistöön. Paikanpäällä rantapuhdistustehtävissä on yhteensä 75 vapaaehtoista, joista parikymmentä WWF:n vapaaehtoisia öljyntorjuntajoukkolaisia.

Raskas polttoöljy pääsi vesistöön satama-alueen kautta, josta se on levinnyt ainakin Iso-Kraaselin, Kumpelen, Selkämatalan, Isomatalan ja Smittin saarten alueelle.

”Olemme nyt tunnin verran kartoittaneet saaren rantaa ja aloittaneet puhdistustyöt. Öljyä on siellä täällä laikuittain, ja puhdistettavaa rantaviivaa näyttäisi olevan paljon. Ranta on pääosin heinikkoa ja kivikkoa”, sanoo WWF Suomen kenttävastaava Teemu Niinimäki.

Puhdistustyöt jatkuvat vielä huomenna sekä viranomaisten että vapaaehtoisten voimin. WWF:n vapaaehtoisia öljyntorjujia ei tällä hetkellä tarvita lisää. WWF tiedottaa heti, mikäli tilanteeseen tulee muutos.

”Olemme muiden innokkaiden vapaaehtoisten kanssa aloittaneet juuri puhdistustyöt. Onnettomuus on todella ikävä, mutta olen iloinen siitä, että järjestelyt ja koordinointi täällä toimii hyvin”, sanoo Petri Jaarto, joka on lähtenyt Raaheen puhdistustöihin Espoosta.

Pelastuslaitoksen mukaan öljyyntyneitä lintuja on havaittu tänään muutamia. Lintuharrastaja Heikki Tuohimaa kertoo nähneensä eilen jopa parikymmentä öljyyntynyttä lintua.

”Sunnuntai-iltana puolen tunnin aikana havaitsin jo parisenkymmentä öljyn tahrimaa lintua Hernekarin rannassa ja läheisellä vesialueella. Joukossa oli muun muassa tukkakoskeloita ja erilaisia lokkilintuja”, Tuohimaa kertoo.

WWF:n vapaaehtoisiin öljyntorjuntajoukkoihin kuuluu hieman alle 7000 suomalaista. Vapaaehtoiset kutsutaan apuun öljyonnettomuustilanteessa.

Raahen öljyonnettomuuden puhdistustöiden etenemistä voi seurata Twitterissä WWF Suomen profiilissa: https://twitter.com/WWFSuomi ja tunnisteella #öljyonnettomuus

Meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen, WWF Suomi, 040 550 3854

Raahessa paikalla WWF Suomen kenttäkoordinaattori Teemu Niinimäki 050 524 3206, joka vastaa tiedotusvälineiden haastattelupyyntöihin mahdollisuuksien mukaan.