Maailmanluokan valokuvanäyttely kertoo alastoman totuuden psoriasiksesta

Yhdeksäntoista psoriaatikkoa eri maista suostui valokuvamalleiksi kertoakseen maailmalle, miten psoriasis vaikuttaa heidän elämäänsä. Tuloksena on joukko koskettavia ja inspiroivia valokuvia. Kuvat ovat nyt Suomessa.

Psoriasis: The Naked Truth on Euroopan-laajuinen kampanja, jonka tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta psoriasikseen liittyvistä fyysisistä ja psyykkisistä haasteista. Kampanjan ydin on koskettava valokuvanäyttely, josta osa on esillä Iho- ja allergiasairaalassa (Meilahdentie 2, Helsinki) 27. elokuuta asti. Valokuvien mallit edustavat neljäätoista eri kansallisuutta kolmelta eri mantereelta. Heitä yhdistää psoriasis sekä halu kertoa muille, millaista sairauden kanssa on elää. Kuvat on ottanut palkittu saksalainen valokuvaaja Ralf Tooten. ”Projekti oli poikkeuksellinen siksi, että malleina oli ihmisiä, jotka ovat tottuneet piiloutumaan vaatteiden alle”, Ralf Tooten sanoo. Psoriasis on krooninen ihosairaus, jolle on tyypillistä punaiset, hilseilevät ihottumaläiskät. Monet psoriaatikot kokevat ulkonäkönsä vuoksi syrjintää, mikä voi johtaa eristäytymiseen, masentumiseen ja elämänlaadun alentumiseen. Monet joutuvat myös odottamaan pitkään ennen parhaan mahdollisen hoidon löytymistä. Euroopassa psoriasista sairastaa arviolta 5,1 miljoonaa ihmistä. Suomessa arvioidaan olevan noin 150 000 psoriaatikkoa. Noin kolmanneksella psoriasiksen ensimmäiset oireet ilmestyvät ennen 16 vuoden ikää. Noin 30-40 prosentille psoriaatikoista kehittyy nivelpsoriasis, joka on reumaa muistuttava nivelsairaus. ”Minulla todettiin psoriasis 7-vuotiaana ja siitä lähtien sairaus ohjasi elämääni – työtäni, ihmissuhteitani, harrastuksiani; jopa sitä, missä kävin lomamatkoilla. Halusin olla mukana tässä kampanjassa kertoakseni muille, että psoriasis ei ole pelkkä ihosairaus ja että on olemassa hoitomuotoja, jotka mahdollistavat hyvän elämän sairaudesta huolimatta”, sanoo Astrid Sibbes, hollantilainen potilasjärjestöaktivisti, yksi valokuvanäyttelyn malleista. ”Psoriasista ei voida pysyvästi parantaa, mutta hoitovaihtoehtoja on runsaasti ulkoisesti käytettävistä voiteista sisäisesti käytettäviin uusiin biologisiin lääkkeisiin, joita käytetään vakavampien tautimuotojen hoidossa. Psoriaatikon on tärkeätä keskustella lääkärin kanssa varmistuakseen siitä, että hän saa juuri itselleen parhaiten sopivaa hoitoa", sanoo HYKS:n Ihotautien ja allergologian klinikan ylilääkäri, professori Annamari Ranki. Psoriasis: The Naked Truth –kampanjan on rahoittanut lääkeyhtiö Wyeth. Lisätietoa psoriasiksesta: Annamari Ranki, professori, ylilääkäri, Ihotautien ja allergologian klinikka, HYKS, annamari.ranki@hus.fi, (09) 471 86300 www.psori.fi (Psoriasisliiton internet-sivusto) www.psorinhoito.info (Wyethin ylläpitämä sivusto) Lisätietoa Naked Truth –kampanjasta: www.psoriasisthenakedtruth.com Taija Sievänen, Wyeth, sievanT@wyeth.com, 020 7414 897