Älykodilla optimoit sähkön kulutustasi – näillä vinkeillä onnistut!

Kuinka ohjata kodin laitteiden käyttöä niin, että kulutus olisi mahdollista sähkön edullisimmilla tunneilla ja rahaa jäisi lopulta muuhunkin kuin sähkölaskuun? Kokosimme älykkäimmät vinkit sähkönkäytön optimointiin.

Talvi on energian saannin näkökulmasta haastava. Sähköä ei ole saatavilla entiseen tapaan ja hinnat vaihtelevat rajusti kulutuspiikkien, sääolosuhteiden ja sähkön saatavuuden mukaan.

“Kotitaloudet ovat yhä älykkäämpiä. On etäluettavia vesimittareita, ajastettavia pyykinpesukoneita, älykästä ilmanvaihtoa ja automaattinen sulatus kylmälaitteissa. Moni ei edes ymmärrä asuvansa jo valmiiksi niin sanotussa älykodissa ja käyttävänsä älylaitteita. Kodin älylaitteet ovat usein ennakkoluuloista poiketen helpompaa ottaa käyttöön, sillä esimerkiksi Xiaomin laitteet eivät vaadi asunnon rakenteisiin kajoamista tai vaivalloista asentamista, vaan ne toimivat mainiosti myös vaikkapa vuokra-asunnoissa”, sanoo puhelinten ohella kodin älylaitteita valmistavan Xiaomin maajohtaja Paavo Saarinen

Satsaa siistiin ja puhtaaseen kotiin

Robotti-imuri edustaa älykästä ja helppoa siivoamista parhaimmillaan. Edistyneimmissä malleissa on pölynimuri ja moppauslaite samassa, jolloin lattiat puhdistuvat helposti paitsi pölystä mutta myös tahroista sähkön edullisimpien tuntihintojen aikana.

“Älykkään robottipölynimurin voi ajastaa siivoamaan milloin tahansa. Älypuhelinsovelluksen avulla siivouksen ajankohdat voi automatisoida, ja sillä voi myös seurata siivousta. Näin lopputulos on varmasti juuri sellainen, kuin itse haluaa”, Saarinen jatkaa.

Raikas huoneilma on keskeinen osa puhdasta kotia. Koko päiväksi ei kannata ikkunoita jättää avoimeksi näillä energian hinnoilla, mutta älykkään sensorin avulla voi saada ilmoituksen puhelimeensa jos ovi tai ikkuna on auki tai raollaan. Sensorin avulla voi myös automatisoida älykodin muita toimintoja. Esimerkiksi ilmanpuhdistimen tai tuulettimen voi kytkeä automaattisesti päälle, kun ikkuna avataan tai suljetaan. Huonelämpötilan optimointi onnistuu määrittelemällä sensorin kytkemään älypatteri päälle tietyssä lämpötilassa tai jos normaaliin, ei-älykkääseen patteriin on ennalta asetettu lämpötila mutta se on kytketty älypistorasiaan.

Älylamppu muuntaa tavalliset valaisimet hetkessä älyvalaisimiksi

Hehkulamput on jo aikaa sitten vaihdettu led-lamppuihin, mutta todellisten sähkönkulutuksen optimoijien kodeista olisi hyvä löytyä nykyään älylamput. Kirkkauden ja värilämpötilan säätö sekä päälle- ja poiskytkeminen onnistuvat etänä puhelinsovelluksen kautta.

“Talvella pimeä tulee aikaisin, mutta älylampun voi ajastuksen avulla määritellä etukäteen syttymään tiettyyn kellonaikaan, jolloin esimerkiksi lemmikin ei tarvitse olla yksin pimeässä, eikä silti tarvitse pitää valoja päällä valoisaan aikaan.”

Jos ledeissä on vielä käyttöikää jäljellä, mutta älykodin ominaisuudet kuitenkin houkuttelevat, on sähkön säästäjän ratkaisu älypistorasia. Älypistorasia tekee mistä tahansa sähkölaitteesta älylaitteen, kun älypistorasiaan kytkettyä sähkölaitteita voi valvoa, ajastaa ja ohjata myös etänä.

“Monilla on vielä esimerkiksi sellaisia kausivaloja käytössä, joihin ei saa vaihdettua led-lamppuja. Ajastimella toki voi säädellä niidenkin päälläoloaikaa, mutta älypistorasian avulla optimoit valojen käyttöajan helposti ja ajankohtaisesti juuri niille tunneille, jolloin voit nauttia niistä itse eniten. Sensorin avulla liiketunnistin kytkee valoja päälle esimerkiksi tietyksi ajaksi vain kun on tarpeeksi hämärää, tai valot voidaan laittaa sammumaan tiettyyn kellonaikaan automaattisesti”, summaa Saarinen.

“Kun sähköä on tänä talvena eri tavalla saatavilla kuin aiemmin, on tärkeää, että kotitalouksissa energian kulutusta säädellään saatavuuden mukaan. Olemme oppineet, että energiansäästöteoilla ei ole juurikaan merkitystä asumismukavuuteen, mutta sitäkin suurempi vaikutus sähkölaskun loppusummaan ja ympäristölle. Automaatio ja älyohjautuvuus auttavat kulutuksen ajastamisessa tarpeita vastaavaksi ja mahdollistavat lisäksi kulutuksen säätelyn myös jatkossa”, sanoo Motivan energiatehokkuuden asiantuntija Päivi Suur-Uski

Mediayhteydet Suomessa: xiaomi@hasanpartners.fi

Ms Alby Wan, (852) 6576 4930, alby.wan@hkstrategies.com
Ms Chelsy Chan, (852) 9604 1164, chelsy.chan@hkstrategies.com

Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta https://blog.mi.com/en/.

Seuraa meitä: FacebookTwitter ja Instagram.