• YIT Oyj/

Asenne, työhyvinvointi ja pelastautuminen teemoittavat työturvallisuusviikkoa YIT:llä

Report this content

YIT on mukana Rakennusteollisuuden työturvallisuusviikossa 5.-9.5.2014. RT:n yhteisten tapahtumien lisäksi YIT:llä järjestetään työturvallisuutta painottavia omia teemapäiviä ja yhteinen pelastusharjoitus Pelastuslaitoksen kanssa. YIT:n tavoitteena on, että jokainen YIT:läinen Suomessa osallistuu vähintään yhden teemapäivän tapahtumiin.

Työturvallisuus on olennainen osa YIT:n johtamista ja toimintaa. Tavoitteena työturvallisuudessa on, että YIT:n työmailla voivat kaikki, niin omat kuin ali- ja sivu-urakoitsijatkin, työskennellä turvallisesti. Kuluvan työturvallisuusviikon aikana YIT:llä nostetaan erityisesti esiin työergonomiaa ja työhyvinvointia, painotetaan asenteen merkitystä työturvallisuuden lähtökohtana ja huomioidaan varautuminen pelastautumista vaativiin tilanteisiin.

Kaikki alkaa asenteesta

Työturvallisuusviikko YIT:llä alkaa maanantaina asennetta painottavilla turvavarteilla. Työmailla kokoonnutaan päivän aikana vartin mittaiseen tuokioon, jossa mietitään ja painotetaan asenteen merkitystä työturvallisuuden perustana. Tiistain työhyvinvointi ja työergonomia –teema kokoaa työmaiden työntekijät aamun yhteisiin liikuntatuokioihin.

Keskiviikko ja torstai on varattu työturvallisuusviikon yhteiselle viralliselle agendalle. Keskiviikkona Rakennusteollisuus järjestää yritysjohdolle suunnatun pääseminaarin.
”YIT:llä johtoryhmien kuukausittaiset työturvallisuuden havainnointikierrokset työmailla ovat kuuluneet johtoryhmätyöskentelyymme jo vuosia. Esimerkillisen asenteen täytyy näkyä joka päivä, läpi koko organisaation”, toteaa YIT:n työturvallisuuspäällikkö Ville Sivunen.

Torstaina keskitytään telineturvallisuuteen Telinetorstain merkeissä. Telineturvallisuuteen liittyviä teemapäiviä on YIT:llä vietetty jo useampana vuonna aikaisemminkin. Tänä vuonna YIT:llä voi vaihtoehtoisesti osallistua myös kaivantojen tuentaa käsitteleviin tietoiskuihin.

YIT:n viimeinen teema viikolle on pelastautuminen ja varautuminen. YIT:n toimipisteissä kerrosvastaavat kokoavat kerrosten henkilökunnan tietoiskuihin, joissa he esittelevät itsensä ja varahenkilönsä sekä näyttävät poistumisreitit vaaratilanteita varten.

Teemapäivien lisäksi järjestetään Pelastuslaitoksen kanssa yhteinen pelastusharjoitus ennakolta ilmoittamatta yhdessä YIT:n rakennuskohteessa.

Lisätietoja:

Erno Martin, turvallisuusasiantuntija, YIT, puh. 040 8644387, erno.martin@yit.fi
Juha-Pekka Peltonen, turvallisuusasiantuntija, YIT, puh. 040 7149493, juha-pekka.peltonen@yit.fi

Avainsanat: