BOREALIS JA YIT SOPIVAT KUNNOSSAPIDON KUMPPANUUDESTA

LEHDISTÖTIEDOTE        9.3.2011 KLO 13.15

BOREALIS JA YIT SOPIVAT KUNNOSSAPIDON KUMPPANUUDESTA

Borealis Polymers Oy ja YIT Teollisuus Oy ovat sopineet kunnossapidon kumppanuudesta. Kumppanuussopimuksen tavoitteena on kehittää Borealikselle vahva ja kilpailukykyinen kunnossapidon toimintamalli, jolla vastataan tulevaisuuden haasteisiin. Sopimus koskee Borealiksen Porvoon Kilpilahden tuotantolaitoksia.

Jatkossa Borealiksen oma kunnossapito-organisaatio vastaa laitosten kriittisestä kunnossapidosta, kunnossapidon suunnittelusta, huoltoseisokeista ja niiden suunnittelusta, sekä johtaa kunnossapitotoimintoja. YIT:n resurssit täydentävät operatiivista kunnossapitoa ja tasoittavat kausittaisia resurssitarpeita. Muutoksen toteutusvaiheessa vuosien 2011–2013 aikana, kunnossapidon toimintoja siirtyy YIT:lle muun muassa Borealiksen luontaisen vaihtuvuuden ja mahdollisten vapaaehtoisten siirtymisten kautta. Tavoitteena on, että Borealiksen ja YIT:n kunnossapidon kumppanuutta jatketaan myös vuoden 2013 jälkeen.

Sopimus on luonnollinen jatko pitkään jatkuneelle yhteistyölle.

- YIT on toiminut Borealiksen palvelutoimittajana operatiivisen ja kiinteistökunnossapidon osa-alueilla. Nyt alkava uudenlainen ja entistä tiiviimpi yhteistyö tuo muutoksia kunnossapidon toimintatapoihin ja parantaa sen tehokkuutta. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen aloitamme kumppanuusmallin toteutuksen yksityiskohtaisen suunnittelun yhteistyössä Borealiksen, sen henkilöstön ja YIT:n kanssa, toteaa Borealiksen teknisten palveluiden päällikkö Antero Ahvenainen.

- Tavoitteemme teollisuuden kunnossapitopalveluissa on kehittää yhteistyö lisäarvoa tuovaksi, pitkäjänteiseksi kumppanuudeksi. Kumppanuussopimus Borealiksen kanssa antaa meille mahdollisuuden syventää yhteistyötä sekä soveltaa ja kehittää useissa asiakkuuksissa jalostunutta kunnossapidon johtamisjärjestelmäämme ja toimintamallejamme. Samalla saamme mahdollisuuden luoda uutta tehokkaan ja korkealuokkaisen kemian teollisuuden toimijan kanssa, joka tunnetaan prosessien korkeasta käytettävyydestä ja turvallisuustasosta, toteaa YIT:n liiketoimintaryhmän johtaja Risto Leisti.

Lisätiedot:
Borealis Polymers Oy: Teknisten palveluiden päällikkö Antero Ahvenainen, puh. 050 3794 849
YIT Teollisuus Oy: Kunnossapitopalvelut-liiketoimintaryhmän johtaja Risto Leisti, puh. 040 554 5248

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. YIT Teollisuuden palvelut tarjoaa suunnittelu-, investointi- ja kunnossapitopalveluita teollisuuden tuotantoprosesseihin ja -laitteistoihin sekä kiinteistöihin. YIT on Suomessa markkinajohtaja teollisuuden ja kiinteistöjen energiatehokkuuspalveluissa. www.yit.fi

Borealis on johtava kemikaalien sekä innovatiivisten ja yhteiskunnalle lisäarvoa tuottavien muoviratkaisujen toimittaja. Borealiksen liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa vuonna 2010. Yhtiöllä on asiakkaita yli 120 maassa ja henkilöstöä 5 100 eri puolilla maailmaa. Borealiksen omistavat International Petroleum Investment Company (IPIC) Abu Dhabista (64 %) ja Euroopan kasvuvyöhykkeen johtava energiakonserni OMV (36 %). Lue lisää: www.borealisgroup.com

Borealis Porvoo
Borealiksen tuotantopaikkakunta Porvoon Kilpilahdessa on pohjoisin yhtiön tuotantolaitoksista. Porvoon Borealiksen henkilöstömäärä on noin 900. Borealiksen tuotantolaitokset ovat täysin integroitu petrokemian keskittymä, joka muodostuu vuosikapasiteetiltaan 600 000 tonnin suuruisesta krakkerista (eteeni, propeeni ja butadieeni), fenoli ja aromaatit -laitoksesta sekä kahdesta polyeteeni- ja yhdestä polypropeenilaitoksesta. Polyolefiinien kokonaiskapasiteetti on 610 000 tonnia vuodessa.