CARLYLE VALITSI YIT:N PERUSKORJAAMAAN TRAFILLE TOIMITILAT HELSINGIN VALLILASSA

LEHDISTÖTIEDOTE      21.5.2010 klo 10.00
 CARLYLE VALITSI YIT:N PERUSKORJAAMAAN TRAFILLE TOIMITILAT HELSINGIN VALLILASSA

Kansainvälinen pääomasijoitusyhtiö The Carlyle Group vuokraa valtion kiinteistövarallisuutta hallinnoivalle Senaatti-kiinteistöille toimitilat Helsingin Vallilasta. Senaatti-kiinteistöt vuokraa tilat edelleen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. Carlyle on valinnut YIT:n peruskorjaamaan toimitilat Trafin käyttötarpeita vastaaviksi. Kohteen rakennuttamisesta vastaa Kiinteistö-Tapiola Oy.

Carlyle Europe Real Estate Partners on The Carlyle Groupin kiinteistösijoitusyksikkö, joka sijoittaa, kehittää ja hallinnoi kiinteistöjä kaikkialla Euroopassa. Carlyle osti Vallilassa sijaitsevan Kumpulanhovi-kiinteistön 2007 ja kiinteistön puoliteollinen osa on jo vuokrattu aiemmin. Senaatti-kiinteistöjen kymmenen vuoden sopimuksella vuokraamat 5 800 m2 laajuiset tilat kunnostetaan täysin ennen maaliskuuta 2011, jolloin tiloihin tulee Trafin uusi pääkonttori.

- Olemme iloisia löytäessämme vaikeasta vuokramarkkinatilanteesta huolimatta luotettavan ja pitkäaikaisen julkisen sektorin vuokralaisen. Pyrimme aktiivisesti kehittämään kohteitamme ja lisäämään niiden arvoa kaikissa markkinasuhdanteissa, kommentoi kiinteistöjohtaja Anders Hörnqvist The Carlyle Groupista.

YIT hoitaa perinteisen rakennusurakan lisäksi kiinteistön konseptin kehittämisen, suunnittelun ja vuokrauksen yhdessä kiinteistön omistajan kanssa.

- YIT:llä on jo entuudestaan kokemusta vastaavanlaisesta kiinteistökehityksen kokonaispalvelusta Vallilan alueella. Laaja osaamisemme yhdistää käyttäjien tarpeet ja kiinteistön omistajien tavoitteet toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi.
Hankkeella on merkitystä koko Vallilan alueen uusiutumiselle seuraavien vuosien aikana, kertoo Timo Erkkilä, YIT:n Korjausrakentamispalvelujen yksikönjohtaja.

Senaatti-kiinteistöt vuokraa Trafille noin 7 600 neliömetrin tilat myös viereisestä Sponda Oyj:n omistamasta kiinteistöstä, jolloin Trafin tilojen kokonaislaajuudeksi tulee noin 13 400 m2.

Lisätietoja: Timo Erkkilä, yksikönjohtaja, Korjausrakentamispalvelut, YIT Rakennus Oy, puh. 040 540 4313, timo.erkkila@yit.fi Anders Hörnqvist, kiinteistöjohtaja, The Carlyle Group, puh. +46 8 510 696 06, anders.hornqvist@carlyle.com

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 23 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Carlyle Real Estate The Carlyle Group on toiminut eurooppalaisilla kiinteistömarkkinoilla vuodesta 2001. Tällä hetkellä sen hallinnoimien kiinteistösijoitusten arvo on 9,5 miljardia euroa. The Carlyle Groupin strategiana on kasvattaa kiinteistösijoitustensa arvoa kehittämällä niitä aktiivisesti. Carlylella on kolme kiinteistörahastoa: Carlyle Europe Real Estate Partners I, II ja III. Näistä viimeisin, 2,2 miljardin euron rahasto avattiin sijoituksille kesäkuussa 2008. Carlylella on Euroopassa seitsemän kiinteistösijoittamiseen erikoistunutta yksikköä, jotka sijaitsevat Frankfurtissa, Lontoossa, Luxemburgissa, Madridissa, Milanossa, Pariisissa ja Tukholmassa. Sillä on myös yhteistyökumppaneita ja rahastojensa omistamia yrityksiä mm. Benelux-maissa, Tšekissä ja Portugalissa.

The Carlyle Group, joka on kansainvälinen pääomasijoitusyritys, kokosi ensimmäisen kiinteistörahastonsa Yhdysvalloissa vuonna 1997. Se on tämän jälkeen kerännyt kymmenen kiinteistörahastoa Yhdysvalloissa, Euroopassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
www.carlyle.com

The Carlyle Group The Carlyle Group on globaali pääomasijoitusyhtiö, jolla on hallinnoitavanaan 86,1 miljardia dollaria 64 rahastossa (30.6.2009). Carlyle keskittyy yritysjärjestelyihin, kasvuyrityksiin, kiinteistösijoittamiseen ja lainarahoitukseen kaikkialla maailmassa. Yhtiö keskittyy ilmailuun ja puolustukseen, autoteollisuuteen ja liikenteeseen, kuluttaja- ja vähittäiskauppaan, energiasektoriin, rahoituspalveluihin, terveydenhuoltoon, teollisuuteen, teknologiaan ja yrityspalveluihin sekä televiestintäpalveluihin ja mediaan. Carlyle on sijoittanut vuodesta 1987 lähtien 56,3 miljardia dollaria 920 yrityskauppaan, joiden kokonaisarvo on ollut noin 229,1 miljardia dollaria. The Carlyle Groupilla on yli 875 työntekijää 20 maassa. Carlylen sijoituskohteiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli 109 miljardia dollaria, ja ne työllistävät kaikkiaan yli 415.000 ihmistä. www.carlyle.com Senaatti-kiinteistöt Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitos, joka tuottaa ja tarjoaa tilapalveluja ensisijaisesti valtionhallinnolle.Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Senaatti-kiinteistöjen hallinnassa on lähes 12 000 rakennusta, yhteensä 6,6 milj. neliömetriä. Toiminta perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen.
www.senaatti.fi