HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS YIT:N VUODEN 19

HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS YIT:N VUODEN 1997 JÄLKIVEROSTA

Helsingin hallinto-oikeus saattaa 27.5.2004 tekemällään päätöksellä voimaan YIT-Yhtymä Oyj:n vuodelta 1997 toimitetun jälkiverotuksen. Yhtiölle maaliskuussa 2002 määrätty 10,9 miljoonan euron jälkivero viivästysseuraamuksineen määrättiin maksettavaksi. YIT hakee päätökseen valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta.

Konserniverokeskuksen vuonna 2002 toimittamassa jälkiverotuksessa yhtiön vuoden 1997 tuloon lisättiin 25 miljoonaa euroa. Lisäys perustui siihen, että veroviranomaiset eivät hyväksyneet sulautuneen tytäryhtiön verotuksessa vahvistettuja tappioita YIT- Yhtymä Oyj:llä. YIT maksoi jälkiveron 10,9 miljoonaa euroa ja kirjasi sen kokonaisuudessaan vuoden 2002 ensimmäisen neljänneksen tulokseen.

Konserniverokeskuksen verotuksen oikaisulautakunta hyväksyi 18.12.2002 YIT-Yhtymä Oyj:n oikaisuvaatimuksen ja konserniverokeskus palautti YIT:lle veronpalautuksena 11,0 miljoonaa euroa. Vuoden 2003 alussa maksettua veronpalautusta ei ole kirjattu YIT-Yhtymä Oyj:n vuoden 2002 eikä 2003 tulokseen veroviranomaisten valituksen takia.

Asiasta on aikaisemmin annettu pörssitiedotteet 14.3.2002, 31.12.2002 ja 3.3.2003.

YIT-YHTYMÄ OYJ

Veikko Myllyperkiö viestintäjohtaja

Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Esko Mäkelä, puh. 020 433 2258, esko.makela@yit.fi Laskentajohtaja Leila Vanhanen, puh. 020 433 32291, leila.vanhanen@yit.fi

Jakelu: Helsingin Pörssi, keskeiset tiedotusvälineet, Rahoitustarkastus, www.yit.fi