• YIT Oyj/

Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla asuvat harkinneet aiempaa enemmän muuttoa kehyskuntiin

YIT Oyj Lehdistötiedote 7.12.2021 klo 09.00

Helsinkiläisten, espoolaisten ja vantaalaisten halukkuus muuttaa kehyskuntiin on kasvanut vuoden 2021 aikana, käy ilmi YIT:n tilaamasta ja Prior Konsultoinnin toteuttamasta Kestävät kaupunkiympäristöt -barometrista*, johon vastasi yli tuhat kaupungissa asuvaa suomalaista syyskuussa 2021.

Barometrin tavoitteena on selvittää, millaisia kaupunkiympäristöjä Suomessa halutaan kehittää. Kyselyssä kaupunkilaiset ottavat kantaa kodin, työ- ja kaupunkiympäristön sekä liikkumisen vaihtoehtoihin. Barometri toteutettiin nyt neljättä kertaa. Tuloksia verrataan osin aiempiin tutkimuskierroksiin.

Vastaajista (n=571) 36 prosenttia on harkinnut muuttoa kehyskuntiin vuoden 2021 aikana. Viime vuonna vastaava luku (n=574) oli 27 %. Muuttohalukkuus on siis kasvanut lähes 10 kymmenellä prosentilla.

”Kehitys on ymmärrettävä, sillä korona-aika ja lisääntynyt etätyö ovat lisänneet kiinnostusta suurempiin asuntoihin ja väljempiin asuinympäristöihin. Kehyskunnissa neliöt ovat myös edullisempia kuin pääkaupunkiseudun suurissa kaupungeissa. Kestävyyden kannalta hyvä asia on, että kehyskunnissa, kuten esimerkiksi Järvenpäässä, pyritään tätä nykyä välttämään yhdyskuntarakenteen hajautumista”, pohtii YIT:n kestävästä kaupunkikehityksestä vastaava johtaja Juha Kostiainen.

Barometrin mukaan muuttohaluja on erityisesti hyvätuloisilla, lapsiperheillä, koiranomistajilla sekä vantaalaisilla.

Vantaalaisten muuttohalukkuus on kasvanut viime vuodesta peräti 24 prosenttiyksiköllä.
Vuonna 2020 vantaalaisista 21 % (n=107) kertoi harkinneensa muuttoa. Tänä vuonna luku oli kasvanut 45 prosenttiin (n=120).

Espoolaisten muuttohalukkuus taas on kasvanut 10 prosenttiyksiköllä. Vuonna 2020 muuttohalukkaiden prosenttiluku oli 28 (n=111) ja tänä vuonna luku oli 38 (n=135).

Helsinkiläisten muuttohalukkuus oli noussut, mutta vain hieman. Vuonna 2020 luku oli 28 % (n=356) ja tänä vuonna luku oli 32 % (n=316).

Kehyskunnista suosituimmat ovat Kirkkonummi, Tuusula, Porvoo, Sipoo ja Järvenpää. Helsinkiläisten ykköskohde olisi Sipoo, espoolaisten Kirkkonummi ja vantaalaisten joko Tuusula tai Kerava.

Nuoret aiempaa huolestuneempia ilmastonmuutoksesta

Lisätietoja:
Juha Kostiainen, johtaja, kestävä kaupunkikehitys, YIT Oyj, puh. 040 072 1475, juha.kostiainen@yit.fi
Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

Kestävät kaupunkiympäristöt 2021
*Kestävät kaupunkiympäristöt –barometri toteutettiin nyt neljättä kertaa. Kysely on suunnattu seuraavien kahdeksan kaupungin asukkaille: Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä ja Kuopio. Aineistonkeruu toteutettiin nettipaneelilla 15.-23.9.2021. Vastaajia oli 1 005. Otos edustaa tutkittujen kaupunkien 18–75-vuotiasta väestöä iän, sukupuolen ja kaupunkien koon suhteen.

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Tavoitteenamme on luoda parempia elinympäristöjä asiakkaillemme: kehitämme ja rakennamme toimivia koteja kestävään asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin sekä infrastruktuuria ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan sujuvampaan liikkumiseen. Työllistämme 7 400 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 3,1 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi

Avainsanat: