HYVINKÄÄN KAUPPA- JA PALVELUKESKUKSEN 1. VAIHEEN PERUSKIVI MUURATTIIN

LEHDISTÖTIEDOTE     28.6.2010 klo 14.00
 HYVINKÄÄN KAUPPA- JA PALVELUKESKUKSEN 1. VAIHEEN PERUSKIVI MUURATTIIN

Hyvinkään keskustakehittämisprojektin osana rakennettavan kauppakeskuskokonaisuuden rakennustyöt ovat edenneet ensimmäinen vaiheen peruskiven muuraukseen. YIT:n toteuttaman ensimmäisen vaiheen peruskivi muurattiin maanantaina 28.6.2010. Mukana peruskiven muuraustilaisuudessa olivat mm. Hyvinkään kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Annika Kokko, kauppakeskushankkeen sijoittajan Varman toimitusjohtaja Matti Vuoria, Ruokakeskon toimitusjohtaja Terho Kalliokoski sekä YIT:n toimitusjohtaja Juhani Pitkäkoski.

Hyvinkään kaupungin ja sen vaikutusalueen asukkaat pääsevät nauttimaan uuden kauppa- ja palvelukeskuksen palveluista vuonna 2012. Kauppakeskuksen keväällä 2012 valmistuvaan ensimmäiseen vaiheeseen sijoittuvat K-citymarket sekä muita liiketiloja, kuten Tiimari, Laatukoru, Kaivokukka, Anttila, Seppälä, Lindex, name it, VILA, VERO MODA, JACK & JONES, ONLY, Moda Laakso ja Instrumentarium.
Kauppakeskuksen toinen vaihe valmistuu syksyllä 2012.

Kauppakeskushanke elävöittää palveluita ja työllisyyttä

- Kaupungissa on jo pitkään odotettu keskustan kaupallisten palveluiden parantumista. On erinomaista, että rakennustyöt ovat nyt konkreettisesti alkaneet. Kuntalaisten valinnanmahdollisuudet lisääntyvät, ostovoiman jääminen kotikuntaan tuo uusia palvelutyöpaikkoja ja koko keskustan elinvoima paranee”, toteaa Hyvinkään kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Annika Kokko. Kokosta on lisäksi tärkeää, että ydinkeskustassa sijaitseva hanke on autoasiakkaiden lisäksi kevyttä ja joukkoliikennettä käyttävien tavoitettavissa ja siten myös ekologisesti kestävällä pohjalla.

Hyvinkään keskustan Anttila-tavaratalo uudistetaan täydellisesti ja liitetään myös osaksi kauppakeskusta. Noin 10 000 neliömetrin kokoinen K-citymarket tulee kauppakeskuksen toritasolle. Yksistään K-citymarket ja Anttila synnyttävät Hyvinkäälle yhteensä noin 50 uutta työpaikkaa.

"Kaupan pitää olla siellä missä ihmisetkin liikkuvat. Hyvinkään keskustan uusi kauppakeskus ja sen palvelut vahvistavat olennaisesti koko Hyvinkään ja sen keskustan kaupallista tarjontaa sekä vetovoimaa", Ruokakeskon toimitusjohtaja Terho Kalliokoski sanoo.

"On korkea aika että hyvinkääläiset saavat heidän odotuksiaan ja kysyntäänsä vastaavan K-citymarketin", hän huomauttaa. Kesko investoi kauppakeskukseen noin 40 miljoonaa euroa.

Hyvinkääläiset mukaan jo rakennusvaiheen aikana Kauppakeskushankkeen halutaan osallistavan ja palvelevan hyvinkääläisiä jo rakennusvaiheessa. Kauppakeskuksen nimeämiseksi on julistettu avoin nimikilpailu. Nimiehdotuksia voi jättää elokuun 15. päivään asti osoitteessa www.nimikisa.fi.

Osa YIT:n rakennustyömaata kiertävästä suoja-aidasta varattiin nuorille vapaaksi taiteen taustaksi ja työmaa-aita sai uuden graffiti-ilmeen Hyvinkään kaupungin Nuorisopalveluiden ohjauksella kesäkuun puolivälissä. Paikallisia toimijoita on aktiivisessa roolissa myös kauppakeskuksen nimen lanseerauksessa syksyllä 2010.

- Hanke edustaa pitkäjänteistä ja hedelmällistä julkisen ja yksityisen sektorin välistä yhteistyötä. Hyvinkään kaupungin, Keskon, Varman ja YIT:n hyvän yhteistyön tuloksena saadaan monipuolisia palveluja lähelle ihmisiä. Uskon, että merkittävien rakennushankkeiden myötä kaupungista tulee entistä viihtyisämpi asuinpaikka. Yritysten toimintaedellytykset paranevat. Koko kaupungin ilme uudistuu ja sen vetovoima kasvaa, YIT:n toimitusjohtaja Juhani Pitkäkoski toteaa.

Lisätietoja: Hannu Lokka, yksikön johtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 454 342, hannu.lokka@yit.fi

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi