Innovaatiot kukoistavat allianssimallissa

YIT OYJ Uutinen 20.4.2020 klo 09:00

Tampereen raitiotien ja Lapin keskussairaalan laajennuksen allianssit ovat poikineet lukuisia innovaatioita. Ideoita syntyy, koska allianssihankkeessa päämäärä on kaikilla sama.

”Tämän hetken luku Tampereen Raitiotieallianssissa on 930, joista on toteutettu 433 ja hyväksytty 192, jotka odottavat toteuttamista. Perinteisessä projektimallissa ei päästä lähellekään näitä lukuja. Jos vaikkapa urakoitsija keksii perinteisessä hankkeessa rahaa säästävän idean, niin helposti seuraavaksi mietitään, että laskeekohan sen kertominen ja sitten soveltaminen urakkasummaa. Kiistaa voi tulla myös siitä, ovatko ideat ja innovaatiot sopimuksen mukaisia ja muuttavatko ne tilaajan alkuperäistä ajatusmallia”, kertoo Tampereen Raitiotieallianssin tuotantopäällikkö Kari Simonen YIT:ltä.

Ideoita kerätään jatkuvasti talteen, ja paras idea – tai joskus kaksi – palkitaan kerran kuukaudessa. Viikon ideat jaetaan lisäksi kaikille allianssissa työskenteleville lähtevässä viikkotiedotteessa. Tampereen raitiotiehankkeessa palkitaan parhaat ideat lahjakorteilla liikkeisiin, jotka ovat raitiotien reitin varrella. Näin osoitetaan samalla tukea paikallisille yrittäjille, joiden arkeen rakennushanke tuo poikkeuksia.

Simonen kertoo, että ideoita tulee kaikilta osaamisalueilta. Idea voi olla tekninen työkalu, jolla työ voidaan tehdä paremmin, tapa järjestää liikenne sujuvammin tai liittyä esimerkiksi tiedottamiseen. Palkinnon ovat saaneet muassa työ- ja menettelytapaa helpottava sapluuna sähkökaappiin meneville putkille ja metodi, joka helpottaa kitakansiston asentamista reunakivilinjaan.

Lapin keskussairaalan laajennushankkeessa innovoinnissa käynnistellään vauhtia, mutta jo nyt on saatu hyviä tuloksia aikaiseksi. Keskussairaalan vanhat väestönsuojat oli suunniteltu käytöstä poistettaviksi, jolloin ne olisi pitänyt korvata uusilla.

”Merkittävällä yksittäisellä suunnittelullisella innovaatiolla vanhat väestönsuojat pystyttiin jättämään käyttöön, jolloin uusien väestönsuojien tarve pieneni ratkaisevasti. Innovaatio toi useiden satojen tuhansien euron kustannussäästön tavoitekustannukseen”, kertoo projektinjohtaja Janne Keskinarkaus Lapin sairaanhoitopiiristä.

Lisätietoja:

Jarkko Salmenoja, divisioonan johtaja, Väylärakentaminen, puh. 040 356 7057, jarkko.salmenoja@yit.fi

Janne Kananen, hankekehityspäällikkö, puh. 040 631 8181, janne.kananen@yit.fi

Pirita Tiusanen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 240 9822, pirita.tiusanen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö ja kaupunkikehittäjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 8 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 10 maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2019 liikevaihtomme oli noin 3,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi

Avainsanat: