• YIT Oyj/

Julkishallinnon rakennuksissa edelleen noin 100 miljoonan euron säästöpotentiaali – YIT:n selvitys nostaa esille säästömahdollisuudet

Julkisten rakennusten ylläpidossa on mahdollista alentaa kustannuksia vuositasolla noin 100 miljoonaa euroa. Tämä käy ilmi YIT:n tekemästä selvityksestä, jonka tarkoituksena oli kartoittaa helposti käyttöön otettavia kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamismahdollisuuksia.

”Laskelmiemme mukaan koko julkishallinnon rakennuskannassa voitaisiin saavuttaa vähintään 9 % säästö etäkäytettävän kiinteistövalvomon avulla ja tarkastamalla taloteknisten järjestelmien prosessit säännönmukaisesti. Jos lisäksi toteutettaisiin investointeja, joiden takaisinmaksuaika on alle 3 vuotta, säästöpotentiaali nousisi jopa 11 - 12 %:iin”, sanoo kaupallinen johtaja Ville Tamminen YIT Kiinteistöteknisistä palveluista.

Valtion ja kuntien hallussa olevista kiinteistöistä esimerkiksi opetusrakennukset ovat miltei 70 % vuodesta tyhjinä. Helsingin kaupungin rakennusviraston HKR-Rakennuttajan vuonna 2012 tekemän selvityksen mukaan rakennusten sähkönkulutuksesta puolet syntyy silloin, kun rakennuksessa ei ole opetusta tai iltakäyttöä. Tässä kulutuksessa on mahdollista saavuttaa 9 % vuosisäästö ilman investointeja. Tämä tarkoittaa koko opetusrakennuskannassa noin 440 000 euron säästöä vuosittain pelkästään Helsingissä.

YIT on toteuttanut energiansäästöhankkeita viime vuosina Turussa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Akaalla. Vuoden 2013 aikana YIT toteuttaa Siilinjärven kunnassa yhdeksää kiinteistöä koskevan energiansäästöhankkeen. Siilinjärven kunta pyrkii YIT:n ESCO-hankkeen avulla saavuttamaan merkittäviä säästöjä sähkön ja lämmityksen kulutuksessa sekä vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 450 tonnia vuodessa.

Käsittelemme energiaresurssien kohdentamista blogissa ”Energiaa Oleelliseen” osoitteessa http://energiaa-oleelliseen.com/2013/04/08/mita-tekisimme-100-miljoonalla-vuodessa/.

Ville Tamminen, kaupallinen johtaja, YIT Kiinteistötekniikka Oy, puh. 050 390 0129, ville.tamminen@yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, yli 25 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet yli sadan vuoden ajan asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2012 YIT:n liikevaihto oli noin 4,7 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi