Lahden matkakeskus osoitti allianssimallin hyödyt

Report this content

YIT:n ensimmäinen allianssihanke, Lahden matkakeskus, valmistuu helmikuun alussa. Silloin Lahden kaukobussiliikenne siirtyy junien viereen.

Vajaat kaksi vuotta kestänyt pääurakka toteutettiin kevennetyllä allianssimallilla.

Lahden kaupunki, YIT ja suunnittelutoimisto Sito Oy solmivat yhdessä allianssisopimuksen. Laskutuksen osalta Sitolla oli kaupungin kanssa oma puitesopimus. Lisäksi Sito hyödynsi useita alihankkijoita, joukossa hankkeen arkkitehdit.

Kehitys- ja toteutusvaihe alkoivat käytännössä päällekkäin, mikä toi urakkaan omat mausteensa. Lopputulos saa silti suut hymyyn.

”Saimme haluamamme ja jopa enemmän. Onneksi rohkenimme mukaan meille uuteen toimintatapaan”, kiteyttää toimialajohtaja Matti Kuronen Lahden kaupungilta.

”Allianssin hyödyt tulivat selvästi esiin. Hanke oli vaativa, ja kustannukset saatiin pidettyä pienempinä kuin millään muulla mallilla”, toteaa allianssin johtoryhmään kuulunut yksikönjohtaja Ari Bergström YIT:ltä.

Kaupunkikuva ohjasi infraa

Lahden perinteikkäät rautatie- ja linja-autoasema sijaitsevat yli kilometrin päässä toisistaan. Matkakeskus tuo kaukobussit junien luo paikkaan, jossa risteävät valtatie 12 ja keskustan valtaväyliin kuuluva Vesijärvenkatu.

Hanke on kaupunkikuvallisesti keskeinen, myös siksi, että rautatieasemarakennus ja viereinen Asemapäällikön talo ovat suojelukohteita.

”Se, että kyseessä on kaupunkikuvahanke, korosti arkkitehtien roolia tavallista enemmän. Samalla urakka oli kuitenkin merkittävä infrastruktuurihanke”, kuvaa projektipäällikkö Timo Parikka YIT Rakennus Oy:n Infrapalveluista.

Muun muassa näistä syistä toteutuksessa päädyttiin kevennettyyn allianssiin. Aluetta oli suunniteltu jo vuosia, ja kaupunki halusi jatkaa tutulla tiimillä, joka oli ollut mukana pitkään suunnittelussa. Sekä rautatie- että linja-autoaseman ympäristöä viitoittaa Lahdessa vahva kaava.

”Täysallianssi olisi toiminut osittain paremmin, mutta tässä kevennetty malli ajoi tarkoituksensa. Voitimme sillä myös reilusti aikaa”, Kuronen kuvaa.

Kevennetyssä allianssissa Sito oli mukana vain osittain eikä hankkeessa ollut käytännössä kehitysvaihetta, vaan työt aloitettiin muutaman kuukauden suunnittelun jälkeen.

Teknisiä ja visuaalisia oivalluksia

Allianssissa tilaaja, urakoitsija ja suunnittelija istuvat samalla puolen pöytää ja pulmat selätetään yhdessä. Matkakeskukseen kätkeytyy monta teknistä ratkaisua, joihin päästiin kiinni allianssin ansiosta.

”Valtatie 12:n sillan kansi olisi luultavasti jouduttu purkamaan, mutta suunnittelutoimiston avulla löydettiin parempi ratkaisu. Materiaalitoimittajia kilpailutettiin myös ulkomailta, mikä toi lisäsäästöjä. Tilaajalle ja suunnittelijalle tämä oli uutta”, Parikka havainnollistaa.

Allianssimalli suosii innovointia. Lahdessa modernit ratkaisut pääsevätkin oikeuksiinsa: Uuden bussikannen ja rautatiesillan alikulun valaistus seurailee ulkovalon muutoksia, ja värivaloilla voidaan mainostaa esimerkiksi Pelicansin kotiottelua. Paikallisliikenteen pysäkkien kohdalle alikulkuun asennettiin äänieristysvillat. Bussiterminaalin sulanapitojärjestelmä lisää turvallisuutta ahtaassa paikassa. Esteettömyys on huomioitu monipuolisesti.

Tärkeän osan matkakeskusta muodostavat myös liityntäpysäköinti ja polkupyöräparkki.

Näkyvin julkisivumateriaali on kupari, joka yhdistää alueen kokonaisuudeksi. Toisena elementtinä esiin pääsee lasi.

”Yksityiskohtia on paljon. Yhden hissi- ja porrastornin on sanottu olevan kuin Applen myymälästä. Toisen tornin ylle kaartuu kauniisti vanha tammi”, Kuronen kehaisee.

Kaikki osapuolet oppivat

Allianssityöskentely kevennetyssä versiossaan opetti uutta kaikille.

Parikan mukaan urakoitsijalle uutta ovat etenkin budjetin hyväksyminen yhteisesti ja kirjanpidon avaaminen. Hankkeen haastavuutta lisäsi se, että aikataulusyistä tarkkoja suunnitelmia ei ollut, kun urakka jo budjetoitiin. Tämä mutkisti kilpailuttamista.

Kaupunki ei voinut resurssisyistä palkata hankkeelle omaa työntekijää, Kuronen kertoo. Ihannetilanteessa allianssiosapuolet ovat jatkuvasti työmaan käytettävissä.

”Täysallianssilla säästöjä olisi saatu enemmänkin. Meille tärkein oppi oli, että vastedes painotamme tilaajille vielä enemmän kehitysvaihetta. Sille kannattaa varata vähintään puoli vuotta ennen töiden aloittamista”, summaa YIT:n Bergström.

Jättihanke vilkkaalla paikalla

• 18,9 miljoonan euron arvoinen matkakeskus siirtää Lahden linja-autoaseman toiminnot rautatieaseman yhteyteen
  • urakkaan sisältyivät mm. kaukobussien terminaalikannen rakentaminen, tie- ja kevyen liikenteen muutostyöt, hissi- ja porraskuilut, paikallisbussien pysäkit, liityntäpysäköinti ja polkupyöräparkki
  • toteutus kevennetyllä allianssimallilla; osapuolina Lahden kaupunki (tilaaja), YIT Infrapalvelut (urakoitsija) ja Sito Oy (suunnittelija)