• YIT Oyj/

Lähes 60 % vanhemmista aikoo tehdä muutoksia asumiseensa lasten itsenäistyttyä

YIT Oyj Lehdistötiedote 16.9.2021 klo 09.00

YIT:n kysely kartoitti suomalaisvanhempien suhtautumista tyhjään pesään. Moni pelkää etukäteen kodin hiljentymistä, mutta lasten poismuutto tuokin lisää omaa aikaa ja parantaa suhdetta lapsiin. Etukäteen suunnitelluista asumisen muutoksista yleisimpiä ovat kodin vaihto pienempään ja remontti.

Suomalaisvanhemmista 38 % pelkää etukäteen kärsivänsä tyhjän pesän syndroomasta sitten, kun lapset muuttavat pois kotoa. Todellisuudessa niistä vanhemmista, joiden pesä on jo tyhjentynyt, vain 25 % kertoo kokeneensa tyhjän pesän syndroomaa eli surua, yksinäisyyttä, nostalgiaa tai epävarmuutta tulevasta.

Muun muassa tämä käy ilmi YIT:n teettämästä kyselytutkimuksesta*, johon osallistui 1 000 suomalaisvanhempaa, joilla on 13-vuotiaita tai sitä vanhempia lapsia. Vastaajista noin 70 % oli jo kokenut lasten poismuuton.

Suhteet lapsiin paranivat, talous koheni ja unelmatkin toteutuivat

Hyvä uutinen on myös se, että vaikka vain 26 % lasten itsenäistymistä vielä odottavista vanhemmista uskoo pesästä lentämisen parantavan suhdetta omiin lapsiin, kokee jopa 41 % muuton jo läpikäyneistä vanhemmista näin käyneen.

Lisäksi tyhjän pesän vanhemmista 74 % raportoi saaneensa enemmän aikaa itselleen, 46 % kertoi taloudellisen tilanteensa kohenemisesta, 25 % tunsi parisuhteen parantuneen ja joka viides oli lasten lähdettyä toteuttanut jonkin pitkäaikaisen unelmansa.

Asumisen muutoksia suunnitellaan ajoissa

Tyhjän pesän vanhemmista vain 41 % oli suunnitellut etukäteen tekevänsä muutoksia asumisjärjestelyihinsä, kun taas yhä lastensa kanssa asuvista jopa 58 % on jo suunnitellut muutoksia kuten kodin vaihtoa pienempään (32 %) tai nykyisen asunnon remontointia (19 %). Vaikuttaa siis siltä, että nykyään yhä useampi pohtii tulevaa elämänmuutosta ja siihen liittyviä uudistuksia etukäteen.

”Yllätyin, että reippaasti yli puolet vanhemmista suunnittelee tulevia asumistarpeitaan ajoissa, lasten vielä asuessa kotona”, kertoo YIT:n Asumisen palveluiden johtaja Pekka Helin kyselyn tuloksista. ”Mielenkiintoista on myös muutosten tekemisen nopeus. Kuusi kymmenestä tyhjän pesän vanhemmista oli tehnyt joitakin muutoksia asumiseen jo kahden vuoden sisällä lasten itsenäistymisestä – vaikuttaisi siis siltä, että suomalaiset eivät museoi lastenhuoneita”, naurahtaa Helin.

*YIT:n tilaamassa ja markkinointitutkimustoimisto Bilendin toteuttamassa kyselytutkimuksessa selvitettiin, miten yli 13-vuotiaiden 35–75-vuotiaat vanhemmat suhtautuvat lastensa poismuuttoon. Kysely toteutettiin kesäkuussa 2021 ja siihen vastasi 1000 suomalaista vanhempaa, joiden lapset olivat lähivuosina joko itsenäistymässä (31 %) tai jo muuttaneet pois kotoa (69 %).

Lue lisää kyselyn tuloksista

Pekka Helin, johtaja, Asiakkuudet ja asumisen palvelut, YIT Suomi Oy, puh. 040 588 8135, pekka.helin@yit.fi
Johanna Savolainen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 305 4594, johanna.savolainen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen kaupunkikehittäjä ja rakennusyhtiö. Tavoitteenamme on luoda entistä kestävämpiä, toimivampia ja vetovoimaisempia kaupunkeja ja elinympäristöjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Olemme myös vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Omistamme kiinteistöjä yhdessä kumppaneidemme kanssa, mikä tukee merkittävien kehityshankkeidemme toteuttamista. Tarjoamme asiakkaillemme myös kiinteistöjen arvoa parantavia palveluita. Työllistämme noin 7 400 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2020 liikevaihtomme oli noin 3,1 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi