• YIT Oyj/

METSÄ-BOTNIAN JOUTSENON SELLUTEHTAAN PROSESSIKUNNOSSAPITOA JA TUOTANTOA KEHITETÄÄN UUDELLA TOIMINTAMALLILLA

YIT OYJ                 LEHDISTÖTIEDOTE               21.4.2011 KLO 11.30

Andritz Oy:n ja Oy Botnia Mill Service Ab:n muodostama konsortio on solminut Oy Metsä-Botnia Ab:n kanssa sopimuksen uudesta toimintamallista, jolla integroidaan Joutsenon sellutehtaan prosessien kehittäminen ja kokonaisvaltainen prosessikunnossapito.

Uuden toimintamallin tavoitteena on kehittää Botnian Joutsenon sellutehtaan tuotantotasoa, parantaa kustannustehokkuutta ja kilpailukykyä sekä varmistaa sellun korkea laatu. Kehitystyön päämääränä on tehtaan korkeampi kapasiteetin käyttöaste ja prosessien sekä järjestelmien suoritustaso, tehokkaampi prosessikunnossapidon hallinta ja alhaisemmat kokonaiskustannukset. Toimintamalli otetaan käyttöön 1.5.2011.

Sopimus on erittäin merkittävä niin Andritz Oy Servicen kuin Botnia Mill Servicen liiketoiminnan kehityskaaressa. Sopimuksen myötä konsortion osapuolten vahvuudet saadaan entistä tehokkaammin palvelemaan yhteistä asiakasta.

Metsä-Botnian yhteistyö eri palvelutoimittajien kanssa perustuu tiiviiseen kumppanuuteen. Botnia Mill Service on toiminut Botnian strategisena kumppanina vuodesta 2003 lähtien vastaten Botnian kaikkien sellutehtaiden kokonaisvaltaisesta prosessikunnossapidosta. Botnia Mill Service on osa YIT Teollisuuden palveluita. Joutsenon tehtaalla työskentelee noin 45 Botnia Mill Servicen työntekijää.

Andritz Oy on puolestaan tehnyt useita vuosia tiivistä yhteistyötä Botnian kanssa tehtaiden prosessien kehityksessä ja optimoinnissa.

Lisätietoja antavat:
YIT Teollisuus Oy: Botnia Mill Service, toimitusjohtaja Risto Leisti, puh. 040 554 5248
Andritz Oy: Andritz Pulp and Paper Mill Service, aluejohtaja Harri Qvintus, puh. 040 860 6452
Oy Metsä-Botnia Ab, tuotantojohtaja Ismo Nousiainen, puh. 050 5987 378

YIT Oyj

Virva Salmivaara
Viestintäjohtaja

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. YIT Teollisuuden palvelut tarjoaa suunnittelu-, investointi- ja kunnossapitopalveluita teollisuuden tuotantoprosesseihin ja -laitteistoihin sekä kiinteistöihin. YIT on Suomessa markkinajohtaja teollisuuden ja kiinteistöjen energiatehokkuuspalveluissa. www.yit.fi

ANDRITZ Oy on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista. Sen tuotealueita ovat puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. Lisäksi Tampereella sijaitseva ANDRITZ Hydro Oy toimittaa järjestelmiä, laitteita ja palveluja vesivoimateollisuudelle. ANDRITZ Oy:n liikevaihto on noin 300 miljoonaa euroa ja henkilökunnan määrä on noin 900. Osaamiskeskukset ovat Kotkassa, Savonlinnassa, Varkaudessa, Hollolassa ja Tampereella. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Hallituksen puheenjohtajana toimii Wolfgang Leitner (ANDRITZ AG) ja toimitusjohtajana Harry Rickman. Yhtiön omistaa itävaltalainen ANDRITZ AG.

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi