Muutoksia ennen muuttoa – kerrostaloasuntojakin voidaan räätälöidä

YIT OYJ Uutinen 24.3.2016 klo 12.15

Rakennuskohteen asuntoesite kertoo, millaisia asuntopohjia talosta on mahdollista ostaa. Jos asunnon koko ja muoto eivät ostajaa miellytä, täytyy koko kohde hylätä toiveista. Kuopiolaiset Raatikaiset haluavat osoittaa, että väite on väärä.

Kuopion sataman tuntumassa kohoaa kattojen yli korkea punatiilinen teollisuuskiinteistö. YIT rakentaa muinoin myllynä toimineeseen, yli 150-vuotiaaseen rakennukseen yksilöllisiä ja ylellisiä asuntoja. Kattohuoneistoon ovat muuttamassa Ritva ja Asko Raatikainen.

”Kun saimme tietää YIT:n alkavan kunnostaa Wanhaa Myllyä asunnoiksi, ihastuimme ajatuksesta ostaa uusi kotimme sieltä. Halusimme vähän erikoisemman asunnon. Keskustan ja sataman läheisyys olivat myös meille tärkeitä ”, kertovat Raatikaiset ensi kosketuksestaan Wanhaan Myllyyn.

Wanha Mylly vastasi Raatikaisten unelmia, mutta asuntokaupoille ei päästy ilman vastoinkäymisiä.

”Etsimme silloin isoa kolmiota, jossa olisi ollut 100–110 neliötä. Valitettavasti Wanhassa Myllyssä oli tarjolla vain meille liian pieniä tai liian suuria asuntoja”, kuvailee Asko. ”Päädyimme varaamaan asunnon eri kohteesta.”

Raatikaiset eivät kuitenkaan saaneet Wanhaa Myllyä ajatuksistaan. Asko kaivoi myllyrakennuksen rakennuspiirustukset uudestaan tarkasteluun ja varasi ajan YIT:n myyntineuvottelija Jenni Sutiselle.

”Jennin kanssa tuumimme, että kaksi pientä asuntoa olisi mahdollista yhdistää yhdeksi isoksi, ja niinpä arkkitehti alkoi piirtää layoutia uudesta pohjasta”, kuvailee Asko. ”Siinä vaiheessa kiinnostus todella heräsi.”

Muutoksia sekä asunnon pohjaan että materiaaleihin

”Arkkitehti otti toiveemme hyvin huomioon. Asuntoomme kuuluu olohuone, jossa on yhdistetty ruokailutila, makuuhuone ja pieni vierashuone. Lisäksi asunnossa on pukeutumishuone, jota erityisesti toivoimme”, kertoo Ritva.

Erityisen tyytyväisiä Raatikaiset ovat siitä, että arkkitehti sai toteutettua erään heidän erikoistoiveensa.

”Emme halunneet pesutornia kylpyhuoneeseen, vaan halusimme vaatehuollon pukeutumishuoneen yhteyteen. Nyt siellä on pesutornin lisäksi myös paikat siivousvälineille ja vesipiste.  Ja kaiken tämän saa piiloon liukuoven taakse”, Ritva kuvailee. ”Monikaan ei varmasti ymmärrä, miten paljon muutoksiin voi itse vaikuttaa.”

Asunnon muutossuunnitelmiin Raatikaiset kaipasivat asiantuntijan apua. Sitä löytyikin yllättävän läheltä.

”Aluksi harkitsimme ulkopuolisen suunnittelijan palkkaamista mutta sitten saimme tietää, että YIT tarjoaa myös muutostyösuunnittelijan palveluita,” kertoo Asko.

”Koska meillä on itsellämme vahva näkemys siitä, minkälaiset kalusteet haluamme asuntoon, työskentelymme YIT:n muutossuunnittelija Tiina Leskisen kanssa sujui mutkitta, ” Ritva luonnehtii yhteistyötä.

”Mikään meidän ideoista ei saanut täystyrmäystä”, myhäilee Asko.

”Saimme toivomamme keittiön, johon hankittiin muut kuin vakiokodinkoneet. Tiina auttoi meitä vaihtoehtojen, kuten lattian, saunan ja kylpyhuoneen materiaalien, valinnassa. Sisäänrakennetut liukuovet ovat suosikkejamme, sillä niiden avulla saadaan säästettyä neliöitä. Valaistukseen Tiina keksi erinomaiset ratkaisut”, kiittelee Ritva.

Raatikaiset laittoivat asunnon pohjapiirustuksen ja materiaalit kokonaan uusiksi. Suurten suunnitelmien yhteydessä on pakko kysyä, mikä muutostöitä tahtoneelle pariskunnalle tuli projektissa yllätyksenä?

”Ei me yllätytty juuri mistään”, Ritva toteaa. ”Tai ehkä sittenkin siitä, että näitä muutoksia on mahdollista saada ihan kohtuuhinnalla.  Saimme YIT:n kanssa neuvoteltua hinnan hyvässä yhteisymmärryksessä.”

Muutostöissä asiakas maksaa vakiokalusteiden ja tilauskalusteiden välisen hintaerotuksen.

”Aluksi vähän vierastimme kattohuoneiston kaarevia ikkunoita. Lopulta kuitenkin ymmärsimme, että juuri ne tekevät asunnostamme ainutlaatuisen. Sitä paitsi niistä ikkunoista avautuu mieletön maisema Kallavedelle”, pariskunta huokaa.

Omat toiveet rohkeasti esiin

Rakennusprojekti on saanut Askon toivomaan, että ihmiset olisivat paremmin tietoisia omista vaikutusmahdollisuuksistaan.

”Monet luulevat, että asuntoja voi ostaa vain sellaisessa muodossa kuin mitä esitteissä mainostetaan. Me olemme todistaneet, ettei asia ole suinkaan niin. Kannattaa esittää rohkeasti omia tarpeita ja muutosehdotuksia rakennuttajalle. YIT:llä työskentelee päteviä ammatti-ihmisiä, ja he ovat hyvin yhteistyöhalukkaita”, kannustaa Asko muita asunnonostajia.

Raatikaiset muuttavat Wanhaan Myllyyn huhtikuussa. Pariskunta myöntää, että lähestyvä h-hetki jännittää.

”Olemme tahkonneet tätä projektia jo muutaman vuoden, eli odotus ollut pitkä. Tiedämme kuitenkin, että odotuksemme palkintaan.”

Vierivä myllynkivi ei sammaloidu – Myllyrakennus herää uuteen elämään

Kuopion satamaan on tulossa uusia YIT Koteja yli 150 vuotta vanhaan myllykortteliin. Suojeltu, näyttävä ja kulttuurihistoriallisesti merkittävä myllyrakennus lähellä Kallaveden rantaa kunnostetaan Museoviraston kanssa sisäosiltaan tyylikkääksi, uuden ajan asuinrakennukseksi.

Asunto Oy Kuopion Wanhaan Myllyyn valmistuu erikokoisia, uniikkeja kaupunkikoteja, joiden koko vaihtelee 28 neliöstä 167,5 neliöön. Asunnoissa on mielenkiintoisia, viimeisteltyjä yksityiskohtia, ja ne henkivät vanhan rakennuksen perinteikästä tunnelmaa.

Wanhan Myllyyn tulee katutasoon myös liikehuoneistoja ja naapuritontille uusi asuin- ja liikerakennus vanhan Lignell & Piispasen likööritehtaan paikalle.

Wanha Mylly sijaitsee Kuopion vanhimmalla liikepaikalla satamassa, joka täytyy kesäisin torikauppiaista, risteilylle menijöistä ja terasseilla ruokailijoista. Myllyrakennuksen vanhimmat osat ovat vuodelta 1783, jolloin tontille perustettiin Ruotsin Kruunun Kuninkaallinen viinanpolttimo.

Kun haluat vaikuttaa kotisi ratkaisuihin

YIT:ltä on mahdollista tilata valmiiksi hinnoiteltuja muutosratkaisuja, joilla räätälöit asuntosi ratkaisuja paremmin omiin tarpeisiisi sopiviksi. Tällaisia muutosratkaisuja ovat esimerkiksi sähkörasioiden paikanvaihdot ja valaistusratkaisujen muutokset ja lisäykset. Yksilölliset lisätyöt ovat maksullisia, ja niistä on mahdollista sopia nimetyn muutostyöinsinöörin kanssa. Mitä aiemmin kerrot toiveistasi, sitä enemmän voit vaikuttaa kotisi ratkaisuihin.

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä, joka luo kestävää kaupunkiympäristöä rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria ja kokonaisia alueita. Panostamme ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen, korkeaan laatuun ja monipuolisen osaamisemme jatkuvaan kehittämiseen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 5 300 henkilöä kahdeksassa maassa. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi