• YIT Oyj/

Pasilan väliaikaisen aseman purkutyöt aiheuttavat liikennejärjestelyjä Veturitiellä, Triplan pohjoispuolella

YIT OYJ Uutinen 3.2.2020 klo 08:00

Väliaikaisen aseman purkutyöt valmistuvat kokonaisuudessaan huhtikuun aikana.

Helsingin Pasilan väliaikaisen aseman purkutöitä on tehty vuodenvaihteen molemmin puolin Ratapihantieltä käsin. Nämä työt jatkuvat vielä viikolla 6 kaikkina arkiöinä (3.–7.2.). Valmistelevat työt aloitetaan iltaisin klo 22, ja koko Ratapihantie on suljettu moottoriajoneuvo- ja joukkoliikenteeltä öisin klo 00–05.

HSL tiedottaa poikkeusreiteistä: https://www.hsl.fi/ajankohtaista?qt-archives=0#qt-archives

Kadun länsireunan jalankulun ja pyöräilyn väylät on suljettu, mutta itäreunan reitit (Virastotalon puolella) ovat käytössä. Nostojen aikana liikenteenohjaajat pysäyttelevät hetkellisesti myös niiden liikennettä.

Viikon 6 jälkeen nostoja ei enää voida suorittaa Ratapihantieltä, vaan loput purkutyöt on tehtävä Veturitien puolelta. Väliaikaisen aseman kohdalle Veturitielle pystytetään mobiilinosturi, jota varten paikalle ajetaan ensin maata tukevaa nosturipetiä varten. Nämä työt aloitetaan viikolla 7. Itäpuolen jalankulun ja pyöräilyn väylä sekä itäisin autokaista joudutaan katkaisemaan liikenteeltä, ja liikenne ohjataan tien toiseen laitaan. Järjestely ja liikenteenohjaus ovat voimassa 24/7.

Varsinaisia nostotöitä tehdään helmikuun lopulta huhtikuun alkuun saakka. Nostoja tehdään junaliikenteen ehdoilla yöaikaan, jolloin Veturitiellä joudutaan pysäyttelemään moottoriajoneuvoliikennettä.

Väliaikaisen aseman purkutyöt valmistuvat kokonaisuudessaan huhtikuun aikana. Purkutöiden kanssa samanaikaisesti tehdään ennallistamistöitä esimerkiksi laiturialueilla.

Liite: kuvan opaskartassa on kuvattu uusi Veturitien järjestely, ei poistuvaa Ratapihantien järjestelyä.

Lisätietoja:
Jani Kuivamäki, työpäällikkö, YIT Suomi Oy, puh. 050 535 9122, jani.kuivamaki@yit.fi (median yhteydenotot)
Mikhail Puhakka, työnjohtaja, YIT Suomi Oy, puh. 050 390 0733,
mikhail.puhakka@yit.fi (työjärjestelyihin liittyvät kysymykset)

Pasilasta rakentuu tulevina vuosina Helsingin toinen keskus ja entistä tärkeämpi liikenteen kohtauspaikka. Asukkaiden ja työpaikkojen määrä kaksinkertaistuu Pasilassa vuoteen 2040 mennessä. YIT rakentaa Pasilan keskukseksi kolmen korttelin ja maanalaisten tilojen muodostaman Triplan, johon toteutetaan mm. kauppakeskus, toimistotiloja, pysäköintilaitos, asuntoja ja hotelli. Pasilan aseman rakentaminen ja sen yhteyteen toteutettava joukkoliikenneterminaali ovat osa hanketta. Helsingin kaupunki panostaa merkittävästi Pasilan katuihin, liikennejärjestelyihin ja joukkoliikenteeseen ja Liikennevirasto rakentaa läntisen lisäraiteen sujuvoittamaan junaliikennettä. Lisätietoja: www.yit.fi/tripla, www.uusipasila.fi, www.liikennevirasto.fi/keskipasila

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 oikaistu pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä www.yitgroup.com/fi

Avainsanat: