RUOTSISSA TOIMIVAT YIT BUILDING SYSTEMS

RUOTSISSA TOIMIVAT YIT BUILDING SYSTEMS AB JA YIT CALOR AB FUUSIOITUVAT JA MUODOSTAVAT YIT AB -YHTIÖN

Kiinteistöteknisiä palveluja tarjoavan YIT Building Systems Oy:n ruotsalaiset tytäryhtiöt YIT Building Systems AB ja YIT Calor AB fuusioituvat ja muodostavat yhdessä YIT AB -nimisen yhtiön. Fuusio saatetaan loppuun 30.9.2004 mennessä.

Käytännössä fuusio tapahtuu siten, että YIT Calor AB ostaa YIT Building Systems AB:n liiketoiminnan. Samalla YIT Calor AB:n nimi muuttuu YIT AB:ksi. Fuusion jälkeen kaikki toiminta Ruotsissa tapahtuu YIT AB:n nimissä.

YIT Building Systems AB:n ja YIT Calor AB:n yhteenlaskettu liikevaihto vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä oli noin miljardi kruunua eli noin 112 milj. euroa. Henkilöstön määrä kesäkuussa 2004 oli yhteensä noin 4 100. YIT AB:n palvelut kattavat sähkö- ja ilmastointiasennukset, kiinteistöhuollon, teollisuuden sähkö- ja putkistoasennukset sekä kiinteistönjohtamispalvelut (Facility Management) Ruotsissa.

YIT AB:n toimitusjohtajaksi tulee YIT Building Systems AB:n toimitusjohtaja, civil ing. Kari Kallio (54 v), joka nykyiselläänkin vastaa YIT:n Ruotsin toiminnoista. YIT AB jaetaan neljään liiketoimintaryhmään: Sähköjärjestelmät, johtajana Leif Gustafsson Ilmastointijärjestelmät, johtajana Göran Lindfors Facilities Management, johtajana Jan Petersson Putkistot, johtajana Håkan Bergkvist, entinen YIT Calor AB:n toimitusjohtaja sekä tukitoimintoihin: Henkilöstö, johtajana Jocke Carlsson Talous ja rahoitus, johtajana Bo Lönn.

YIT osti YIT Calor AB:n tammikuussa 2001 ja YIT Building Systems AB:n heinäkuussa 2003. Jälkimmäisen yrityskaupan jälkeen YIT käynnisti toimenpideohjelman Ruotsin Building Systems -liiketoimintojen kannattavuuden parantamiseksi. Ohjelman pääkohdat olivat keskittyminen ydinliiketoimintaan, kiinteiden kustannusten alentaminen ja tappiollisten alueiden toiminnan sopeuttaminen kysyntää vastaavaksi.

YIT tulee edelleen panostamaan aktiivisesti Ruotsin toiminnan kehittämiseen tavoitteenaan alan markkinajohtajuus.

YIT-YHTYMÄ OYJ

Reino Hanhinen konsernijohtaja

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juhani Pitkäkoski, YIT Building Systems Oy, puh.
020 433 3738, juhani.pitkakoski@yit.fi Varatoimitusjohtaja Sakari Toikkanen, YIT Building Systems Oy, puh. 020 433 2336, sakari.toikkanen@yit.fi Toimitusjohtaja Kari Kallio, YIT Building Systems AB, puh. +46 21 321 002, kari.kallio@yit.se

Jakelu: Helsingin Pörssi, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 oikaistu pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä www.yitgroup.com/fi