• YIT Oyj/

SVEAFASTIGHETER JA HGR PROPERTY PARTNERS VALITSIVAT YIT:n TOTEUTTAMAAN TILAT HELSINGIN KAUPUNGIN TILAKESKUKSELLE

LEHDISTÖTIEDOTE 27.1.2011
                                                                                      Julkaisuvapaa klo 9.00

Sveafastigheter ja HGR Property Partners vuokraavat Helsingin kaupungin tilakeskukselle lisää koulutustilaa Herttoniemestä. YIT on valittu toteuttamaan tiloihin peruskorjausurakka ja rakentamaan kiinteistöön laajennusosa. Tilat tulevat Helsingin tekniikan alan oppilaitokselle, Heltechille, joka on jo ennestään käyttäjänä kiinteistössä. Yhteensä sen käyttöön tulee nyt noin 13.500 m2 suuruiset tilat.

YIT:n kokonaisurakan laajuus on yhteensä 8 600 m2, joka jakautuu puoliksi nykyisen kiinteistön peruskorjauksen ja siihen tehtävän uuden laajennusosan kesken. YIT vastaa kokonaisurakan lisäksi myös urakan rakennusaikaisesta rahoituksesta. Tilat valmistuvat Heltechille ennen uuden lukuvuoden alkua elokuussa 2011.

Peruskorjauksen ja laajennuksen jälkeen Heltechin kiinteistö soveltuu erinomaisesti opetustoimintaan. Suunnittelussa on huomioitu ne opetukselliset ja toiminnalliset tavoitteet, joita nykyaikaisella opetustoiminnalla on. Samalla myös tilojen käyttömukavuutta on parannettu.  Sijoittajan kannalta kohde saa uuden elinkaaren ja uudistusten myötä sitä voidaan pitää erinomaisena sijoitustuotteena ainakin seuraavan 25 vuoden ajan.

- Peruskorjaus- ja laajennusurakassa pystymme tarjoamaan sijoittajalle joustavan rahoitusjärjestelyn ja kumppanuuden, jossa yhdistyvät korjaus- ja uudisrakentamisen osaamisemme sekä pitkäaikainen kokemus vastaavista kiinteistökehityksen kokonaisratkaisuista.Urakan arvo on YIT:nkin kannalta merkittävä, kertoo Timo Erkkilä, YIT:n Korjausrakentamispalvelujen yksikönjohtaja.

- YIT:n kanssa oli nyt, kuten monet kerrat aiemminkin, helppo päästä omistajan ja käyttäjän kannalta turvaavaan sopimukseen ja uskomme sen mahdollistavan hankkeen onnistumisen niin sijoittajan, käyttäjän kuin urakoitsijan näkökulmastakin. Pyrimme myös tulevaisuudessa löytämään ja luomaan aktiivisesti uusia yhteisiä hankkeita, kertoo Kari Helin, partneri HGR Property Partnersista.

- Valitessamme YIT:n urakoitsijaksi voimme sijoittajille kertoa hankkeen olevan ammattitaitoisissa ja luotettavissa käsissä, toteaa Patrick Gylling Sveafastigheter kiinteistörahastosta.

Timo Erkkilä, yksikön johtaja, Korjausrakentamispalvelut, YIT Rakennus Oy, puh 040 540 4313, timo.erkkila@yit.fi
Kari Helin, partner, HGR Property Partners, puh 040 579 0570, kari.helin@hgrpropertypartners.fi
Patrick Gylling, toimitusjohtaja, Oy Sveafastigheter Ab, puh 040 542 6397, patrick.gylling@sveafastigheter.fi

Virva Salmivaara
Viestintäjohtaja

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

Sveafastigheter on johtava pohjoismainen pääomasijoittaja, joka keskittyy yksinomaan kiinteistösijoituksiin. Ensimmäinen kiinteistörahasto Sveafastigheter Sverige I tuotiin markkinoille vuonna 2003. Vuonna 2006 lanseerattiin toinen rahasto, Sveafastigheter Fund II. Viime vuonna perustettu rahasto Sveafastigheter Fund III on kerännyt lokakuuhun 2010 mennessä 120 miljoonan euron edestä sijoitussitoumuksia ja tehnyt tähän mennessä kaksi sijoitusta. Sveafastigheterilla on toimipisteet Tukholmassa, Helsingissä ja Malmössä.

HGR Property Partners on kiinteistösijoitusyhtiö, joka sijoittaa suomalaisiin kiinteistösijoituskohteisiin ja kehityshankkeisiin. Yhtiö perustettiin vuonna 2005 ja on tehnyt kiinteistökauppoja noin 350 miljoonan euron kokonaisarvosta Suomessa.