Taidekonseptikilpailu Lahden Merrasjärven Tähtikylästä

Report this content

YIT on käynnistänyt ideakilpailun Lahden Merrasjärvelle rakennettavan uuden asuinalueen Tähtikylän aluetaidekonseptista. Kilpailun tavoitteena on tehdä Tähtikylästä monimuotoinen ja viihtyisä asuinalue, jossa luonnon lisäksi myös taide ja visuaalisuus ovat läsnä asukkaiden arjessa. Taiteen avulla tuodaan asukkaiden jokapäiväiseen elinympäristöön yllätyksellisyyttä, väriä ja oivalluksia. Kilpailulla etsitään ehdotusta, jossa taide muodostaa kokonaisuuden, jatkumon, joka auttaa kehittämään alueen omaa identiteettiä ja kertomaan Tähtikylän tarinaa.

”Nyt järjestettävä kilpailu on ainutlaatuinen Suomessa. Halusimme saada vaihtoehtoisia taidekonsepteja koko alueeseen liittyen, ei vain yksittäisiä teosehdotuksia”, kertoo YIT:n kaupunkisuhteista vastaava johtaja Juha Kostiainen.

Tähtikylä rakentuu Lahden Holmaan, Merrasjärven kupeeseen, luonnonsuojelualueen naapuriin. Se sijoittuu nykyisen pienteollisuusalueen paikalle viiden kilometrin päähän Lahden keskustasta koilliseen. 5,6 hehtaarin kokoinen alue toteutetaan vaiheittain seuraavan noin 10 vuoden aikana. Rakentaminen käynnistyy keväällä 2016. Alueelle tulee kokonaisuudessaan noin 550 asuntoa eli noin 800–900 asukasta.

Alueen suunnittelusta järjestettiin arkkitehtikilpailu 2014, jonka voitti Arkkitehtitoimisto Ahonen & Kangasvieri Oy Tampereelta. Alueen asemakaavoitus ja jatkosuunnittelu on edennyt voittaneen ehdotuksen pohjalta. Alue muodostuu viidestä tähden muotoon asetellusta sakaramaisesta talojen sijoittelusta. Jokaisella sakaralla on omanlainen luonteensa sekä kaupunkikuvallinen ilmeensä. Asuinalueen sydämenä on puistomainen keskusaukio, johon kaikkien sakaroiden raitit johtavat. Aukiolla sijaitsee yhteisiä oleskelualueita sekä kylätalo, joka on kaikkien alueen asukkaiden käytössä.

Kilpailuaika päättyy kesäkuun lopussa ja kilpailun tulokset julkistetaan elokuun loppupuolella. Kilpailun ratkettua aloitetaan aluetaidekonseptin jatkosuunnittelu valitun kilpailuehdotuksen tehneen työryhmän kanssa. Kilpailussa noudatetaan Suomen Taiteilijaseuran kilpailusääntöjä.

Kilpailun järjestäjät toivovat kilpailijoiden muodostavan moniammatillisia työryhmiä. Mukaan kutsutut taiteilijat sekä työryhmät ovat:

1. Avanto Arkkitehdit Oy

2. Frei Zimmer Oy

3. Partanen & Lamusuo Oy

4. Pekka Syrjälä

5. Matti Tainio

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat kaavoitusarkkitehti Armi Patrikainen Lahden kaupungilta, läänintaitelija Vesa Varrela, kilpailijoiden nimeämät taiteilijajäsenet, kuvanveistäjät Jaakko Niemelä ja Marjukka Korhonen Suomen Taiteilijaseurasta, arkkitehtikilpailun voittaneen Arkkitehtitoimisto Ahonen & Kangasvieri Oy:n arkkitehti SAFA Janne Kangasvieri sekä YIT Rakennus Oy:ltä rakennuttajapäällikkö Kari Lahti (puheenjohtaja), projektipäällikkö Minna Kortesmaa ja kilpailun sihteerinä toimiva Mari Kemppinen.

Lisätietoja kilpailusta antavat palkintolautakunnan puheenjohtaja Kari Lahti p. 040 0358450, kari.lahti@yit.fi ja kilpailun sihteeri Mari Kemppinen p. 050 3537444, mari.kemppinen@yit.fi

Avainsanat: